WARSZAWA: 02:36 | LONDYN 00:36 | NEW YORK 19:36 | TOKIO 09:36

Morskie historie: 31 lat temu w Stoczni Szczecińskiej zwodowano pierwszy kontenerowiec z serii B 183 KAIRO”

Dodano: 15 mar 2022, 10:44

14 marca 1991 roku w Stoczni Szczecińskiej odbyło się wodowanie pierwszego kontenerowca z serii B 183. Stępkę położono 12 października 1990 roku, armator odebrał jednostkę 24 grudnia 1991 roku.
W 1989 roku Stocznia Szczecińska odkupiła od niemieckiej stoczni Rickmer’s Werft projekt techniczny kontenerowca o pojemności 1000 TEU. Projekt zaadaptowano do możliwości technicznych i technologicznych stoczni. W nomenklaturze Stoczni Szczecińskiej statki budowane według tego projektu oznaczono symbolem B 183.

Statek o nazwie „KAIRO” przekazano niemieckiemu armatorowi 24 grudnia 1991 roku. W tym czasie sytuacja stoczni była bardzo trudna, dlatego od położenia stępki do przekazania statku armatorowi minęło 14 miesięcy.

Kairo

W latach 1991-1997 Stocznia Szczecińska przekazała armatorom 27 kontenerowców typu B 183, budowanych w czterech seriach. Statki miały 149,7m długości, 22,94 m szerokości i 8,27 m zanurzenia. Załoga liczyła 24 osoby. Jednostki mogły jednorazowo przewozić 1012 kontenerów.
Był to jeden z hitów eksportowych stoczni, o czym świadczy liczba wybudowanych jednostek.
W ramach umowy międzypaństwowej kontenerowce typu B 183 miały być budowane przez stocznie w Wietnamie. Takim statkiem był „Visashin Mariner” – pierwszy z czterech kontenerowców budowanych w Wietnamie. Dla stoczni Bach Dang Shipyard Stocznia Szczecińska wykonała projekt oznaczony symbolem PP-001. Był to nieco mniejszy kontenerowiec o pojemności 600 TEU.