WARSZAWA: 16:16 | LONDYN 14:16 | NEW YORK 09:16 | TOKIO 23:16

Morskie historie: 46 lat temu, 31 styczna 1976 roku, powstała Polska Żegluga Bałtycka

Dodano: 30 sty 2022, 20:10

31 stycznia 1976 roku Zarządzeniem nr 8 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Jerzego Olszewskiego, powstała Polska Żegluga Bałtycka. Była to trzecia po PŻM i PLO państwowa firma armatorska, ale pierwsza, której siedziba znajdowała się na Pomorzu Środkowym – w Kołobrzegu.

Polferries

Wśród zadań dla nowego przedsiębiorstwa znalazły się między innymi: organizacja przewozów pasażersko-towarowych w żegludze morskiej, prowadzenie usług hotelarsko-gastronomicznych, turystycznych i rozrywkowych dla turystów krajowych i zagranicznych, przewóz ładunków statkami w żegludze morskiej, w tym w żegludze przybrzeżnej i śródlądowej.
Utworzenie PŻB było jednym z elementów reorganizacji żeglugi, która wiązała się z następującym podziałem zadań: PŻM – przewozy cargo, PLO – przewozy osób w żegludze dalekomorskiej, PŻB – ro-pax i żegluga trampowa na Bałtyku, obsługa wczasowiczów i turystów.
Jedną z najważniejszych przesłanek lokalizacji siedziby nowego armatora w Kołobrzegu była wizja rozwoju małych portów, położonych między Szczecinem i Trójmiastem, zwiększenie znaczenia portu w Kołobrzegu (w skład nowego przedsiębiorstwa włączono port handlowy w Kołobrzegu) oraz rozwój Pomorza Środkowego.

PŻB

W początkowym okresie działalności PŻB dysponowało flotą 14 małych trampów, przejętych od PŻM i PLO.
Zarządzeniem nr 23 Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z dnia 8 marca 1977 roku podjęto decyzję o przekazaniu promów PLO do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. 1 kwietnia tego samego roku cztery promy wraz z liniami oraz bazy promowe w Gdańsku i Świnoujściu zostały przekazane Polskiej Żegludze Bałtyckiej.
Najmłodszy polski armator promowy otrzymał cztery promy: „Gryf”, „Skandynawia”, „Wawel” i „Wilanów”. Przejęto także zamówienia PLO na promy budowane w Stoczni Szczecińskiej (jednostki typu B 490: „Pomerania” i „Silesia”).
Po wielu latach PŻB wraca do polskich stoczni, w których powstaną trzy (z opcją na czwartą) jednostki dla polskich armatorów promowych – PŻB i Unity Line.
Wcześniej flotę kołobrzeskiego armatora zasili prom z rynku wtórnego, który wzmocni linie to Ystad. Trwają właśnie poszukiwania odpowiedniej jednostki.
Cała historia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej znajduje się tutaj: https://polferries.pl/pliki/pdf/monografia-polskiej-zeglugi-baltyckiej-sa.pdf

PŻB Polferries

armator