Dodano: 05 wrz 2021, 8:52
5 września 1967 roku podniesiono banderę na pierwszym polskim kabotażowcu „Flora”. Statek- podobnie jak siostrzaną jednostkę „Emilia” zbudowała Wrocławska Stocznia Rzeczna. Statki, których armatorem została Żegluga Szczecińska miały kursować między portami od Szczecina aż do Elbląga. Głównym projektantem jednostek oznaczonych symbolem KŻ-450, był inż. Janusz Stęszewski z Centrum Badawczo-Projektowego Żeglugi Śródlądowej Navicentrum.
W pierwszy rejs „Flora” wyruszyła do Gdyni z ładunkiem papieru wyprodukowanego w papierni w podszczecińskim Skolwinie. W Gdyni papier przeładowano na liniowiec Polskich Linii Oceanicznych. Niestety, żegluga kabotażowa wzdłuż polskiego wybrzeża okazała się nieopłacalna. „Flora” pracowała więc także w rejsach zagranicznych i w ramach tzw. „mostu węglowego” transportowała miał węglowy ze Szczecina i Świnoujścia do Danii. W połowie lat osiemdziesiątych obie jednostki „Florę” i „Emilię” przekazano na złom.
Statki KŻ -450 miały 44,70 m długości i 8,20 m szerokości. Ich nośność wynosiła zaledwie 450 DWT.