Dodano: 05 wrz 2022, 6:52
5 września 1967 roku podniesiono banderę na pierwszym polskim kabotażowcu „Flora”. Statek- podobnie jak siostrzaną jednostkę „Emilia” zbudowała Wrocławska Stocznia Rzeczna. Jednostki, których armatorem została Żegluga Szczecińska miały kursować między portami od Szczecina aż do Elbląga. Głównym projektantem tych niewielkich statków oznaczonych symbolem KŻ-450, był inż. Janusz Stęszewski z Centrum Badawczo-Projektowego Żeglugi Śródlądowej Navicentrum.
W pierwszy rejs „Flora” wyruszyła do Gdyni z ładunkiem papieru wyprodukowanego w papierni w podszczecińskim Skolwinie. W Gdyni papier przeładowano na liniowiec Polskich Linii Oceanicznych.
Niestety, żegluga kabotażowa wzdłuż polskiego wybrzeża okazała się nieopłacalna. „Flora” nie mając zatrudnienia w Polsce, pracowała także w rejsach zagranicznych i w ramach tzw. „mostu węglowego” transportowała miał węglowy ze Szczecina i Świnoujścia do Danii. W połowie lat osiemdziesiątych obie jednostki „Florę” i „Emilię” przekazano na złom.
Statki KŻ -450 były bardzo niewielkie, miały 44,70 m długości i 8,20 m szerokości. Ich nośność wynosiła zaledwie 450 DWT.