WARSZAWA: 11:09 | LONDYN 09:09 | NEW YORK 04:09 | TOKIO 18:09

Morskie historie: 58 lat temu, 29 stycznia 1964 roku utworzono w Szczecinie Stocznię Remontową „Parnica”.

Dodano: 29 sty 2022, 10:30

Stocznia Remontowa „Parnica” została utworzona 29 stycznia 1964 roku. Wcześniej na terenie przy ulicy Gdańskiej 36 znajdowały się warsztaty naprawcze Polskiej Żeglugi Morskiej, później działała tu Fabryka Sprzętu Okrętowego, a od 1964 roku Stocznia Remontowa „Parnica”.
Stocznia remontowała statki rybackie, jednostki PŻM, a później także zaczęła otrzymywać zlecenia na remonty od zagranicznych armatorów. Jednak przez wiele lat głównym zleceniodawcą „Parnicy” była Polska Żegluga Morska.
„Parnica” budowała także nowe jednostki. Były wśród nich holowniki pomocnicze, kutry rybackie dla klientów ze Szkocji i Norwegii. W stoczni powstały też dwa statki hydrograficzne dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdańsku. Wizytówką stoczni miał być rzeczny statek pasażerski „Princesse Royal”. Powstał nawet częściowo wyposażony kadłub, ale jednostki nie udało się dokończyć ponieważ niemiecki armator zbankrutował.
Szczecińskie sierpniowe strajki 1980 roku rozpoczęły się w „Parnicy”. To właśnie z tej stoczni 18 sierpnia 1980 roku kilku stoczniowców popłynęło motorówką do Stoczni Szczecińskiej, aby poinformować o strajku. W małej „Parnicy” komitet strajkowy powstał wcześniej niż w wielkiej stoczni Warskiego.
W 1999 „Parnica” ogłosiła upadłość. Później kilkukrotnie zmieniała nazwy i właścicieli. W 1999 roku z „Parnicy” powstała stocznia „Pomerania”. Następnie majątek kupiła firma Makrum i na bramie stoczni pojawiła się nazwa Stocznia Pomerania z dodatkowym napisem Makrum. Po zakupie terenów stoczniowych przez Net Marine powrócono do dawnej nazwy: Stocznia Pomerania.

Tekst i fot. Wojciech Sobecki