WARSZAWA: 19:21 | LONDYN 17:21 | NEW YORK 12:21 | TOKIO 02:21

Morskie historie: 72 lata temu w Szczecinie podniesiono banderę na ms „Sołdek”

Dodano: 25 paź 2021, 11:25

25 października 1949 roku w Szczecinie uroczyście podniesiono banderę na ms Sołdek” – pierwszym statku w całości zbudowanym w polskich stoczniach.
Warto przypomnieć, że wcześniej, 24 kwietnia 1948 roku w Stoczni Szczecińskiej z pochylni „Odra” zwodowano pozostawiony przez Niemców kadłub statku typu „Hansa A”. Było to pierwsze po wojnie wodowanie w polskim przemyśle okrętowym. Statek nazywał się „Oliwa”, później nazwę zmieniono na „Julian Marchlewski.
Stępkę pod budowę „Sołdka” położono 3 kwietnia 1948 roku, a pierwszy nit, symbolicznie rozpoczynając budowę wbił ówczesny minister żeglugi Adam Rapacki.
6 listopada 1948 roku w Stoczni Gdańskiej statek zwodowano.
22 października 1949 roku „Sołdek” wyruszył w swój pierwszy rejs z Gdańska do Szczecina i właśnie w Szczecinie 25 października 1949 roku na pierwszym polskim rudowęglowcu uroczyście podniesiono banderę.
Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” odbył 1479 podróży przewożąc 3,5 mln ton ładunków i zawijając do ponad 60 portów. Statek w czynnej służbie „przeżył” swojego patrona bowiem Stanisław Sołdek- przodownik pracy, traser ze Stoczni Gdańskiej, którego imię nosi rudowęglowiec zmarł w roku 1970.
W swój ostatni rejs „Sołdek” wyruszył w grudniu 1980 roku z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina do duńskiego portu Odensee. Po zakończeniu służby decyzją ówczesnego dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, Ryszarda Kargera, w której barwach pływał „Sołdek”, statek przekazano Muzeum Narodowemu w Szczecinie.
„Sołdek” jako ostatni parowiec w polskiej flocie handlowej miał cumować przy Wałach Chrobrego w Szczecinie pełniąc funkcję pływającego muzeum. Niestety, szczecińskie muzeum nie miało pomysłu na zagospodarowanie ostatniego parowca i statek niszczał cumując w porcie.
13 kwietnia 1981 roku „Sołdka” przeholowano do Gdańska. W sierpniu 1984 roku rozpoczęto przystosowywanie statku do funkcji pływającego muzeum. Uroczyste otwarcie dla zwiedzających odrestaurowanej jednostki nastąpiło 17 lipca 1985 roku.

„Sołdek” w liczbach:

Długość całkowita: 87 m, szerokość: 12,3 m zanurzenie: 5,3 m
Napęd główny – 4 – cylindrowa maszyna parowa systemu Lentza o mocy 1300 KM (956 kW) produkcji ZUT Zgoda w Świętochłowicach. Parowiec osiągał prędkość – do 10 węzłów.
Załoga: 28 osób
Nośność: 2540 ton
W ciągu 31 lat i 65 dni eksploatacji statek przewiózł łącznie ponad 3,5 mln ton węgła i rudy zawijał do 65 portów nad Bałtykiem, Morzem Północnym i Kanałem La Manche.

Fot. Wojciech Sobecki

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z 2021-11-26

1 EUR - 4,7038 1 USD - 4,1754
1 CHF - 4,5071 1 GBP - 5,5597

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Design: Studio AM | Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin