WARSZAWA: 11:41 | LONDYN 09:41 | NEW YORK 04:41 | TOKIO 18:41

Morskie historie: naukowcy z National Oceanic and Atmospheric Administration prawdopodobnie odnaleźli wrak zatopionego w 1943 roku tankowca „Bloody Marsh”

Dodano: 03 lis 2021, 10:44

Pracownikom amerykańskiej agencji rządowej National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) udało się prawdopodobnie zlokalizować wrak tankowca „Bloody Marsh” zatopionego u wybrzeży Karoliny Południowej przez niemiecką łódź podwodną w 1943 roku podczas rejsu z Houston do Nowego Jorku.
Poszukiwania wraku jednostki trwały od dłuższego czasu. Już w 2019 roku NOAA prowadziła badania w rejonie zatonięcia statku, jednak wówczas zakończyły się one niepowodzeniem.

Bloody Marsh

Close inspection of the shipwreck explored during Dive 02 of Windows to the Deep 2021 showed that the seams along the hull lacked rivets and were welded together, which is consistent with the construction of mid-1940s tankers like SS Bloody Marsh.

„Bloody Marsh”, który w swoim pierwszym rejsie przewoził 106 496 baryłek ropy znajduje się na liście 87 wraków National Oceanic and Atmospheric Administration stanowiących potencjalne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Na zdjęciach satelitarnych w pobliżu prawdopodobnego miejsca zatonięcia jednostki, naukowcy zlokalizowali plamy ropy. Dokładne określenie położenia wraku utrudniały pojawiające się w tym miejscu Atlantyku silne prądy zatokowe.
Jako pierwsze na sonarach widać było porozrzucane skorodowane metalowe płyty, rury i inne elementy statku. Następnie pojawił się kadłub.
Badacze zauważyli, że elementy kadłuba były spawane, a nie jak we wcześniejszych jednostkach – nitowane, co było pierwszym znakiem, że odnaleziony wrak to „Bloody Marsh”. Podczas nurkowania odnaleziono w kadłubie miejsca, w które uderzyły dwie niemieckie torpedy. Część dziobowa kadłuba prawdopodobnie oderwała się i niesiona podwodnymi prądami oddaliła od reszty statku zanim opadła na dno.
-Biorąc pod uwagę położenie tego wraku, plamy ropy, spawaną konstrukcję i ogólny wygląd wraku, a także dopasowanie długości sekcji kadłuba do uszkodzeń torpedowych, jestem pewien że to wrak „Bloody Marsh” – mówi jeden z uczestników wyprawy badawczej.
W toku dalszych poszukiwań naukowcy będą próbowali odnaleźć oderwaną część dziobową kadłuba.
Elementy zatopionego tankowca coraz bardziej korodują i słabną, ale na razie stan wraku nie stanowi znaczącego niebezpieczeństwa dla środowiska (chodzi przede wszystkim o ewentualne wycieki paliwa). Nie wiadomo, w jakim stanie jest sekcja dziobowa, w której również znajdowały się zbiorniki ładunkowe.

USS

A shipwreck comes into view at the start of Dive 02 of Windows to the Deep 2021. Further exploration of the wreck throughout the dive revealed that it is likely the remains of SS Bloody Marsh, an oil tanker that was sunk by a German U-boat off the coast of South Carolina in 1943.

„Bloody Marsh” był tankowcem T2-SE-A1 zbudowanym w 1943 roku w Chester w Pensylwanii przez Sun Shipbuilding and Dry Dock Company. Portem macierzystym statku była Filadelfia. Podczas dziewiczego rejsu z Houston do Nowego Jorku z ładunkiem 106 496 baryłek ropy, u wybrzeży Karoliny Południowej 2 lipca 1943 r. torpeda z niemieckiego okrętu podwodnego U-66 uderzyła w lewą burtę, niszcząc maszynownię i zabijając trzy osoby załogi. Pozostałym członkom załogi udało się uciec na tratwach ratunkowych.
Druga torpeda uderzyła w lewą burtę na śródokręciu i rozbiła zbiornikowiec na pół, szybko go zatapiając. U-66 wynurzył się, aby zobaczyć tonący statek i uderzył w jedną z szalup ratunkowych, wyrzucając znajdujących się w niej marynarzy do morza. Ścigacz łodzi podwodnych USS SC-1048 zabrał na pokład 74 rozbitków z tankowca „Bloody Marsh”.

Corrosion in the hull of the shipwreck explored during Windows to the Deep 2021 provides glimpses into the rooms in the interior of the ship. The shipwreck was explored during Dive 02 of the expedition and, based on evidence seen during the dive, experts believe it is the wreck of SS Bloody Marsh.

Fot. National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA)