Dodano: 11 sie 2021, 6:51
11 sierpnia 1982 roku wszedł do służby okręt szkolny Polskiej Marynarki Wojennej „ISKRA”. Jest to drugi żaglowiec szkolny MW o tej samej nazwie. O pierwszym żaglowcu pisałem wcześniej. Wobec decyzji o wycofaniu ze służby pierwszej „Iskry” podjęto decyzję o budowie w Stoczni Gdańskiej nowego szkolnego żaglowca oznaczonego symbolem B79/II. Projektantem jednostki był słynny projektant żaglowców Zygmunt Choreń. Stępkę pod budowę położono 11 listopada 1981 roku, a cztery miesiące później, 6 marca 1982 roku zwodowano kadłuba żaglowca, a w sierpniu tego samego roku żaglowiec rozpoczął służbę.
„Iskra” Jest pierwszym okrętem pod banderą wojenną Polski, który opłynął dookoła kulę ziemską. W okołoziemski rejs Iskra” wyruszyła z Gdyni 18 kwietnia 1995 roku, w uroczystości pożegnania brał udział prezydent Lech Wałęsa, a do granicy wód terytorialnych żaglowcowi asystował okręt rakietowy ORP „Piorun”. Jednostka powróciła do kraju 10 lutego 1996 roku po przepłynięciu 37 739,9 mil morskich. „ISKRA” wielokrotnie uczestniczyła w regatach „Cutty Sark Tall Ships’ Races”, które wygrała w 1989 roku zdobywając nagrodę Cutty Sark Trophy. Rok później, decyzją sekretarza generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych Żaglowiec uhonorowano Medalem W Służbie Pokoju (In the Service of Peace Medal).
Podstawowe dane techniczne:
Długość całkowita: 49 m
Szerokość: 8 m
Zanurzenie średnie 3,6 m
powierzchnia żagli – 958 m2
Załoga:
stała: 6 oficerów, 6 podoficerów i 9 marynarzy
szkolna: 2 oficerów-wykładowców, oficer-lekarz, 45 słuchaczy.
Fot. Wikipedia