WARSZAWA: 17:01 | LONDYN 15:01 | NEW YORK 10:01 | TOKIO 00:01

Morskie historie: Prom olimpijski „Georg Ots”

Dodano: 15 lip 2022, 11:32

Informacje o promach cieszyły się dużym zainteresowaniem, więc dzisiaj kontynuujemy temat promowy.
Prom pasażersko-samochodowy „Georg Ots” najczęściej nazywany był promem olimpijskim, ale także określany był czasami jako pierwszy statek pasażerski zbudowany w Stoczni Szczecińskiej. Wynikało to z faktu, że jednostka nosząca imię wybitnego estońskiego śpiewaka operowego, oznaczona stoczniowym symbolem budowy B 493/1, mogła zabrać na pokład do tysiąca pasażerów, 186 osób załogi i zaledwie 15 samochodów osobowych.
Na pamiątkowym medalu, wybitym z okazji wodowania statku, napisano: „Statek pasażerski Georg Ots”. A więc jednak – statek pasażerski, a nie prom pasażersko-samochodowy.

Prom budowany był na zamówienie estońskiego armatora Estonian Steamship Company z Tallina i miał być gotowy na olimpiadę w Moskwie w roku 1980.
Podczas igrzysk większość konkurencji rozgrywana była w Moskwie, jednak zawody żeglarskie odbywały się w estońskim Tallinie.
Jednostka służyła do transportu obserwatorów regat żeglarskich z Helsinek do Tallina.
Stępkę pod budowę położono 23.04.1979 roku, wodowanie odbyło się 10 listopada, armator odebrał statek ze stoczni 25 maja 1980 roku, a więc niecałe dwa miesiące przed rozpoczęciem letnich igrzysk olimpijskich w Moskwie, których oficjalne otwarcie miało miejsce 19 lipca 1980 roku.
„Georg Ots” był promem szczególnym, którego zadaniem było zapewnienie szybkiego transportu i komfortu obserwatorom sportowych zmagań, ale także możliwości przebywania w tzw. częściach wspólnych jednostki czyli w kompleksach gastronomiczno-rozrywkowych oraz przestrzeniach rekreacyjnych.
Podróż miała odbywać się w luksusowych, ładnych, przestronnych pomieszczeniach. Z tego założenia wynikało ograniczenie liczby kabin kosztem powiększenia części gastronomicznej i rekreacyjnej.
Na promie znajdowała się restauracja dla 300 osób, kafeteria dla 200 gości, dwupoziomowa Karczma Polska, bary oraz klub nocny.
Statek miał 134,50 m długości, 21 m szerokości, 5, 46 m zanurzenia i mógł rozwijać prędkość 20 węzłów.
W 1980 roku twórcy promu otrzymali okolicznościowe medale od Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Po zakończeniu olimpiady „Georg Ots” woził pasażerów na trasie Tallin-Helsinki.

Od sportu do polityki

W październiku 1986 roku zbudowany w Szczecinie prom był siedzibą Michaiła Gorbaczowa i delegacji Związku Radzieckiego podczas spotkania z Ronaldem Reaganem w Reykjaviku.
Rozmowy odbywały się w domu zwanym Hofdi House, ale radzieccy goście mieszkali na promie.
Słynne spotkanie przywódców było kolejnym krokiem do zakończenia zimnej wojny i rozpadu imperium sowieckiego.

Nowy armator, nowe zadania

W roku 1985 Estończycy sprzedali prom rosyjskiej firmie Rosmorport.
Wcześniej, w roku 1983, „Georg Ots” został przebudowany i dostosowany do nowych zadań. Znacznie ograniczono przestrzenie ogólnodostępne (bary, restauracje), dobudowując 200 kabin oraz umożliwiając przewóz ponad 100 samochodów osobowych lub kilkunastu aut ciężarowych.
Nowy właściciel skierował jednostkę na trasę St. Petersburg -Kaliningrad.
W 2003 roku prom ponownie został przebudowany i zmodernizowany.
W 2013 roku rosyjski armator wyczarterował jednostkę firmie chińskiej do obsługi połączenia między Hongkongiem a Tajwanem.
W roku 2014 Chińczycy przestali płacić za czarter, a następnie łamiąc zapisy umowy czarterowej, sprzedali „Georga Otsa” na złom.