WARSZAWA: 15:25 | LONDYN 13:25 | NEW YORK 08:25 | TOKIO 22:25

Najlepsi żeglarze AD 2015

Dodano: 04 sty 2016, 13:44

Już po raz 46 w salonie komendanta fregaty „Dar Pomorza” odbyło się tradycyjne, grudniowe posiedzenie Jury Nagród Honorowych „Rejs Roku” i „Srebrny Sekstant”. Jury po analizie przedsięwzięć żeglarskich sezonu 2015, poddało ostatecznie ocenie 9 wypraw, o różnym charakterze, zarówno pod względem skali, celów jak i stopnia żeglarskiej trudności. Ponownie dominowały wyprawy na wody wysokich szerokości zarówno na północnej jak i południowej półkuli – pisze portal żeglarstwo.pl.
„Srebrnym Sekstantem” i Nagrodą Honorową „Rejs Roku 2015”,  Jury zdecydowało uhonorować kpt. Piotra Kuźniara, który w ramach szerokiego projektu ekspedycji na s/y „Selma Expeditions” poprowadził  wyprawy po wodach stref polarnych: południowej i północnej. W ramach ekspedycji Selma Antarktyda – Wytrwałość śladami Ernesta Schackletona dowodził na ekstremalnych etapach z Hobart na antarktyczne Morze Rossa z dotarciem do rekordowej szerokości 78 st. 43’926 S – odnotowane jako Światowy Rekord Guinnessa w kategorii „Nawigacja – najdalej na południe” i powrót przez Ocean Południowy – przylądek Horn do argentyńskiego Mar del Plata (15.01.-04.04.2015). We wrześniu i październiku tego samego roku poprowadził s/y „Selma Expeditions” w ramach projektu „Przejście Północno-Zachodnie śladem Amundsena i północnych wypraw polarnych” na trasie Grenlandia – Dutch Harbor na Aleutach. Wyprawy, których animatorem, organizatorem i na szczególnie trudnych etapach kapitanem jest Piotr Kuźniar to w pełni profesjonalnie przygotowane przedsięwzięcia o ambitnym żeglarsko programie z nawiązaniem do najwspanialszych morskich tradycji i bogatym edukacyjnym przesłaniu. Pokonanie bariery lodowej, żegluga po niedostępnym Morzu Rossa, zatknięcie bandery na najbardziej wysuniętej na południe pozycji w historii światowej żeglugi antarktycznej, opłynięcie Hornu to istotne punkty tej wyprawy. Na północy „Selma Expeditions” jako jedyny w 2015 roku i piąty w historii polski jacht pokonał z kolei Northwest Passage. W sumie podczas wyróżnionych wypraw kapitan Piotr Kuźniar na s/y „Selma Expeditions” przepłynął:
– na wodach Antarktyki z rekordem żeglugi „najdalej na południe” na Morzu Rossa (15.01.-4.04.2015 – 9 172 Mm) oraz
– na wodach Arktyki z pokonaniem Przejścia Północno Zachodniego (04.08.-18.09.2015 – 3 686 Mm).
Na swoim portalu załoga „Selmy” pisze: „Przygodę z żeglarstwem rozpoczęliśmy, mając po kilkanaście lat. Dziś mamy za sobą ponad 100 000 mil i wiele lat spędzonych na morzach i oceanach. To 12 lat żeglugi w lodach, 7 sezonów na Antarktydzie, trudne do policzenia rejsy wokół przylądka Horn i ponad 40 tysięcy mil w „ryczących czterdziestkach”, na południe od Hornu i w cieśninie Drake’a.”
       
Drugą Nagrodę Honorową „Rejs Roku 2015” Jury postanowiło przyznać dwóm równorzędnie ocenionym wyprawom:
•    kpt. Mariusz Koper, który poprowadził s/y „Katharsis II” na regaty Sydney – Hobart i dalej „po kraniec świata”, którym uznano Zatokę Wielorybią na antarktycznym Morzu Rossa, z zakończeniem wyprawy w nowozelandzkim Auckland,
•    kpt. Maciej Sodkiewicz, który w ramach swych konsekwentnie realizowanych arktycznych projektów poprowadził s/y „Barlovento II” na rekordową północną szerokość 82 st. 37’018 N (w żegludze bez wmarzania w lód).

Trzecią Nagrodę Honorową „Rejs Roku 2015” przyznano również dwóm równorzędnie ocenionym wyprawom:
•    kpt. Artur Krystosik w ramach projektu nawiązującego do wyprawy Ernesta Shackletona, poprowadził s/y „Isfuglen” (pol. „Zimorodek”) z Ushuaia – po opłynięciu Hornu na Wyspę Słoniową oraz Georgię Południową,
•     kpt. Jacek Guzowski na s/y „Eternity” odbył w ciągu 440 dni samotną oceaniczną wyprawę ze Świnoujścia przez atlantyckie wyspy, Nowy Jork, Karaiby z powrotem przez porty Europy do Świnoujścia.

Jury postanowiło także wyróżnić dwa kolejne żeglarskie rejsy:
•    „Alaska – Patagonia – „8800 mil non stop” to pacyficzny etap wypraw s/y „Selma Expeditions” prowadzony przez kpt. Tomasza Łopatę. Był to najdłuższy, ponad dwumiesięczny rejs non stop polskiego jachtu w sezonie 2015 r.
•    „Narvik 2015” to edukacyjna, nawiązująca do historii polskiego żeglarstwa wyprawa jachtu s/y „Stary”, którą poprowadził kpt. Maciej Krzeptowski, z załogami złożonymi z uczniów szczecińskich szkół, daleko poza koło polarne aż do arktycznego Svalbardu.

Trzecim wyróżnieniem Jury uhonorowało organizację Sail Training Association Poland (STAP) za wieloletnią działalność na rzecz morskiego wychowania oraz za konsekwentne od 5. lat organizowanie grudniowych rejsów dla młodzieży z dysfunkcją.  

Przyznano także nagrody specjalne:

Nagrodą specjalną Polskiego Związku Żeglarskiego wyróżniono organizatorów zlotu Wagner Sailing Rally 2015 na Beef Island – integrujących środowisko żeglarzy polonijnych wokół osiągnięć Władysława Wagnera – pierwszego  polskiego żeglarza, który opłynął świat  pod żaglami pod polską banderą (1932 – 1939).

Nagrodą specjalną Prezydenta Miasta Gdańska „Bursztynową Różą Wiatrów” uhonorowano kpt. Jerzego Wąsowicza – żeglarza wielkich zasług dla polskiej bandery, popularyzacji żeglarstwa, tradycji, organizatora pionierskich zlotów oldtimerów, żeglarskiego ambasadora Gdańska.

Tradycyjną nagrodą za dobrą robotę żeglarską Grotmaszt Bractwa Kaphornowców uhonorował kpt. Macieja Sodkiewicza – kaphornera, organizatora wypraw polarnych, poszukiwacza ambitnych żeglarskich wyzwań.
selma_ban_3Piotr_Kuźniar
Fot. mat. pras. www.selmaexpeditions.com