WARSZAWA: 12:13 | LONDYN 10:13 | NEW YORK 05:13 | TOKIO 19:13

Najstarszy na świecie pasażerski tylnokołowiec będzie wyremontowany

Dodano: 18 wrz 2022, 11:33

Najstarszy na świecie, sprawny tylnokołowiec pasażerski „Moyie”, który w latach 1898-1957 pracował na jeziorze Kootenay w Kanadyjskiej Kolumbii Brytyjskiej zostanie wyremontowany. Zabytkowy statek jest obecnie atrakcją turystyczną w Kanadzie.

Moyie

„Moyie” został zbudowany w Toronto w 1898 roku i miał kursować do miejsc wydobycia złota podczas słynnej gorączki złota Klondike, która trwała w Kanadzie i USA w latach 1896-1899. Projekt się jednak nie udał i statek skierowano na jeziora Arrow i Kootenay w Kolumbii Brytyjskiej. W swój pierwszy rejs „Moyie” wyruszył 7 grudnia 1898 roku.
Wkrótce parowiec z dużym i elegancko urządzonym salonem jadalnym, luksusowym salonem dla palących, prywatnym salonem dla pań i wygodnymi kabinami stał się ulubieńcem pasażerów. Wycieczkowy boom przerwała pierwsza wojna światowa i związany z nią kryzys gospodarczy i finansowy.
Po wojnie „Moyie” pozostawał w służbie jako statek ratunkowy, holując barki i przewożąc drewno i węgiel. Sporadycznie wykorzystywany był także jako statek pasażerski przy specjalnych, świątecznych okazjach. Tak było przez kolejne 40 lat.
W Ostatni rejs „Moyie” wyruszył 27 kwietnia 1957 roku. Pokonał wówczas swoją regularną trasę o długości 87 mil.
Mieszkańcy i turyści, którzy podróżowali historycznym tylnokołowcem bardzo żałowali, że statek nie będzie już pływał i postanowili odrestaurować jednostkę. Armator, którym było kanadyjskie przedsiębiorstwo kolejowe Canadian Pacific Railway zdecydował się sprzedać „Moyie” miastu Kaslo za symboliczną kwotę jednego dolara kanadyjskiego.

Utworzono Towarzystwo Historyczne Jeziora Kootenay i zebrano 15 000 dolarów na sfinansowanie początkowej fazy renowacji statku.
Utrzymanie historycznej jednostki w nienaruszonym stanie wymaga stałej uwagi i regularnej konserwacji.
W 2023 roku „Moyie” będzie obchodził swoje 125-lecie. Minister Rozwoju Międzynarodowego zatwierdził przekazanie 50 tys. dolarów dla Towarzystwa Historycznego Jeziora Kootenay, które ma zająć się dalszym remontem „Moyie” – jednego z ostatnich świadków epoki parowych tylnokołowców na świecie.