WARSZAWA: 05:58 | LONDYN 03:58 | NEW YORK 22:58 | TOKIO 12:58

Nowy Prom szczecińskiego biura projektowego WESTCON DESIGN POLAND

Dodano: 15 cze 2016, 7:37

Nowatorski projekt promu typu ropax opracowało szczecińskie biuro projektowe WESTCON DESIGN POLAND. Napęd statku zasilany jest LNG, jednostka spełnia wymagania najnowszych przepisów zarowno ochrony środowiska jak i bezpieczeństwa żeglugi. Projekt opracował zespół projektantów pod kierunkiem Marka Nowaka. Przez kilka dekad Marek Nowak był projektantem w Biurze Projektowym Stoczni Szczecińskiej. Według jego projektów Stocznia zbudowała ponad sto kontenerowców i unikatowe, jedyne na świecie statki typu con-ro.
Projekt promu dwa lata temu zamówiła u nas stocznia Nauta – mówi Marek Nowak. – projekt powstawał w ścisłej współpracy z Polską Żeglugą Morską. Opiniowali go także kapitanowie pracujący obecnie na promach zarządzanych przez Unity Line. Zyskał też wstępną akceptację towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd Register of Shipping.
W tym momencie ktoś zapyta, a co z projektami dwóch promów, które w 2006 roku opracował zespół pod kierownictwem Stanisława Domagałło, a miała je dla PŻM budować Stocznia Szczecińska Nowa? Niestety, zamknięcie stoczni przekreśliło jego realizację. Projekt w ciągu tych paru lat tak bardzo się zdeaktualizował, że nie nadaje się do realizacji. Od tamtego czasu zmieniły się bowiem przepisy dotyczące zarówno ochrony środowiska jak i bezpieczeństwa żeglugi. Weszły w życie nowe dyrektywy, nowe konwencje, których wymagania muszą być zastosowane na nowo budowanych statkach do przewozu pasażerów. Zmieniły sie też wymagania armatora.
Ropax zaprojektowany w biurze WESTCON DESIGN POLAND spełnia wszystkie te wymogi. Będzie pierwszym statkiem z napędem LNG dla polskiego armatora.
Skąd ten napęd gazowy? Otóż obowiązująca od stycznia 2015 roku dyrektywa siarkowa (MARPOL) drastycznie ogranicza zawartość siarki w spalinach. Spełnienie tego wymogu oznacza albo przejście na droższe paliwo o niskiej zawartości siarki, albo zainstalowanie systemu płuczek spalin, bądź przejście na paliwo LNG. Ten rodzaj paliwa to w przyszłości bardziej energooszczędna eksploatacja statku. Wybrano to paliwo także dlatego, że mamy do niego łatwy dostęp (nowy Terminal LNG w Świnoujściu).
Projekt spełnia równiez nowe przepisy dla statków pasażerskich dotyczące Bezpiecznego Powrotu do Portu.
– Obowiązują od lipca 2010 roku – mówi Marek Nowak.
W skrócie, sprowadzają się do tego, że statek w przypadku uszkodzenia kadłuba w dowolnym miejscu lub pożaru w dowolnej jego przestrzeni musi o własnych siłach wrócić do portu, zapewniając jednoczesnie bezpieczeństwo pasażerów. W praktyce oznacza to konieczność zdwojenia napędu, urządzeń manewrowych, łączności, nawigacji i możliwość umieszczenia pasażerów w bezpiecznej strefie.
Nowy prom pasażersko-samochodowy ma 190 m długości, 30 m szerokości. Może zabierać 266 pasażerów (w tym 242 w 121 kabinach), 43 członków załogi. Linie ładunkowe maja około 2800 metrów i w zestawieniu z systemem ramp zapewniają możliwie krótki czas za-i wyładunku.
Zaprezentowana dokumentacja jest projektem wstępnym, wystarczającym jednak do podpisania kontraktu na budowę jednostki. Jeszcze co najmniej rok trzeba przeznaczyć na opracowanie projektu technicznego i potem roboczego. Budowa jednostki trwałaby do dwóch lat. Koszt takiego promu oscyluje w granicach 110 mln euro.
WESTCON DESIGN POLAND jest polskim biurem projektowym, członkiem norweskiej grupy Westcon. Istnieje od roku 2009. Zatrudnia 35 projektantów, zarówno z wieloletnim doświadczeniem jak i młodszej genracji. Kieruje nim Piotr Żelazek, znany projektant, m.in. promów, kontenerowców. Również wiele lat przepracował w Stoczni Szczecińskiej.
– Mamy to szczęście, że w naszej firmie nie startowaliśmy od zera, od pustej kartki – mówi. – W całej naszej działalności korzystamy z wiedzy i doświadczeń byłych pracowników biura projektowego dawnej Stoczni Szczecińskiej, aktualnie pracujących w naszym biurze.
Wśród firm, z którymi współpracuje biuro WESTCON DESIGN POLAND są zarówno armatorzy krajowi ( PŻM, Euro Industry), z Holandii (Spliethoff), z Niemiec (Hammonia), z Danii (Maersk), jak i stocznie (GRYFIA, Grupa REMONTOWA , NAUTA) . Biuro opracowuje zarówno projekty nowych jednostek, przebudowy istniejących, projekty systemów i urządzeń, np. scrubberów (płuczka spalin).
Krystyna Pohl
ropax -wizualizacja