WARSZAWA: 03:28 | LONDYN 01:28 | NEW YORK 20:28 | TOKIO 10:28

Pasażerowie oceanicznych wycieczkowców wracają na morskie szlaki

Dodano: 14 maj 2024, 6:50

W 2023 roku na całym świecie wycieczkowce przewiozły 31,7 mln pasażerów, bijąc w ten sposób rekord z 2019 roku o 7%. Widać wyraźnie, że branża turystyki morskiej podniosła się po covidowej zapaści i ponownie notuje wzrosty przewozów.

Największym rynkiem dla linii wycieczkowych wciąż pozostają Stany Zjednoczone. Tutaj też odnotowano największy wzrost – aż o 2,7 mln pasażerów, czyli o 19% więcej niż w 2019 roku.
W 2022 roku sektor żeglugi wycieczkowej wygenerował 138 miliardów dolarów wpływów, zapewnił 1,2 miliona miejsc pracy na całym globie i płace o wartości 43 miliardów dolarów.
Nie ma jeszcze wyników finansowych branży za 2023 rok, ale należy się spodziewać, że w związku ze wzrostem ilości pasażerów wyniki finansowe będą jeszcze wyższe.

Wzrost zainteresowania klientów przekłada się na zamówienia na nowe jednostki. Obecnie stocznie na całym świecie posiadają zamówienia na 56 nowych jednostek wycieczkowych o łącznej wartości 38 miliardów dolarów.
Armatorzy jednostek wycieczkowych walczą o dekarbonizację żeglugi, wprowadzając na swoich jednostkach coraz bardziej przyjazne środowisku rozwiązania. Do eksploatacji wprowadzane są statki napędzane biopaliwem, metanolem i wodorem. Coraz częściej mówi się też o napędzie elektrycznym.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Polskie porty wciąż niestety pozostają na marginesie rejsów wycieczkowych, realizowanych na Bałtyku. Do Szczecina wpływa rocznie zaledwie 1-2 statki wycieczkowe. Do Trójmiasta zawinie w tym sezonie kilkadziesiąt oceanicznych cruiserów.
W gdyńskim porcie tegoroczny sezon zainaugurowała 2 maja, AIDAdiva, cumując przy Nabrzeżu Francuskim. W Gdańsku pierwszy wycieczkowiec pojawił się już 22 kwietnia, był to francuski Le Bellot.
Armatorzy statków wycieczkowych w swoich rejsach coraz częściej zaglądają na Bałtyk. Miejmy nadzieję, że w siatkach połączeń również polskie porty będą gościły coraz częściej.