WARSZAWA: 01:57 | LONDYN 23:57 | NEW YORK 18:57 | TOKIO 08:57

PGNiG rozwija handel LNG bezpośrednio z terminala w Świnoujściu

Dodano: 09 paź 2018, 14:46

6 października br. w terminalu LNG w Świnoujściu odbył się przeładunek skroplonego gazu ziemnego do ISO-kontenera, czyli kriogenicznego kontenera zbiornikowego. To już drugi taki załadunek zrealizowany przez PGNiG Obrót Detaliczny na rzecz firmy Gascontrol Polska sp. z o.o. Pierwszy odbył się 20 września b.r.
Bezpośredni odbiór gazu skroplonego z terminala na ISO-kontenerach otwiera nowe możliwości w handlu LNG. Dzięki temu błękitne paliwo można transportować drogami, koleją lub szlakiem wodnym, a następnie wykorzystać w dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności posiadania dodatkowej infrastruktury.
– To nasza odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów możliwością załadunku LNG systemem bocznym i tylnym do cystern samochodowych oraz ISO-kontenerów – powiedział Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny. – Realizacja dwóch zamówień w tak krótkim czasie pokazuje, że jest to już dzisiaj możliwe, co otwiera dla nas i naszych partnerów nowe perspektywy w logistyce i handlu LNG – dodał
Realizacja załadunków LNG na ISO-kontenery była możliwa dzięki podpisaniu pilotażowej umowy pomiędzy PGNiG Obrót Detaliczny a firmą Gascontrol Polska sp. z o.o. oraz sprawdzeniu i przetestowaniu nowych rozwiązań.
– Testy zakończone wynikiem pozytywnym pozwalają kontynuować tę współpracę przy kolejnych kontraktach na odbiór gazu LNG z Terminalu w Świnoujściu przy użyciu ISO kontenerów -– powiedział Dariusz Jarczyk Dyrektor ds. Rynku Gazu Gascontrol Polska sp. z o.o.
PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. codziennie realizuje załadunki LNG w gazoporcie w Świnoujściu z wykorzystaniem floty cystern należących do GK PGNiG. Do końca września 2018 r. spółka zrealizowała 565 załadunków o łącznej masie blisko 10 tys. ton. Aktualnie prowadzone są rozmowy z kolejnymi odbiorcami LNG o znacznym wolumenie.
PGNiG S.A. jest jedynym podmiotem sprowadzającym LNG do Polski poprzez gazoport w Świnoujściu. Spółka zarezerwowała w nim 100% mocy przeładunkowych i przeładunkowych.

Fot. Wojciech Sobecki