WARSZAWA: 04:27 | LONDYN 02:27 | NEW YORK 21:27 | TOKIO 11:27

Pierwsze pół roku porty Szczecin i Świnoujście zamykają na plusie

Dodano: 17 lip 2023, 13:09

Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ SA, zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków za pierwsze pół roku. Przeładunki są o prawie 3,5% wyższe niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec br. obsłużyli prawie 18,1 mln ton ładunków.
W portach jest więcej węgla (+60 %), ładunków z grupy inne masowe (+35,4 %), zbóż (+45,3 %), paliw (+26,5%), w tym LNG (+10,6 %) oraz kontenerów (+4,8 %).
O prawie połowę w porównaniu do roku ubiegłego spadły przeładunki rud metali. Na minusie jest także drobnica (-9,4%), w tym drobnica promowa (-10,2%).

Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny przekroczyć wynik wypracowany w 2022 roku. Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wówczas wynik prawie 37 mln ton, były tym samym na plusie wobec 2021 o 11%.
Optymizm wynika z rosnącego potencjału przeładunkowego i zamiany floty statków na większe. Przykładem był dzień 10 lipca, w którym odnotowano przeładunki dobowe na niespotykanym dotąd poziomie – ponad 200 tys. ton. Wyraźnie zauważalnie są już skutki pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra.

Port Szczecin

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków.

Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków niż obecnie.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG, gdzie powstanie dodatkowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin