WARSZAWA: 13:39 | LONDYN 11:39 | NEW YORK 06:39 | TOKIO 20:39

Pierwsze suwnice dla największego terminalu kontenerowego na Bałtyku

Dodano: 06 maj 2016, 22:47

2 maja br. do drugiego nowo budowanego nabrzeża terminalu (T2) Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego DCT Gdańsk przypłynął statek z pierwszymi suwnicami STS przeznaczonymi do obsługi tej jednej z największych inwestycji w historii Pomorza. Fakt ten zwiastuje stopniowe jej finalizowanie.
– W listopadzie przewiduje się przekazanie całej inwestycji do użytku, a pierwszy kontenerowiec do nowego nabrzeża zacumuje na pewno w tym roku – powiedział nam prezes DCT Maciek Kwiatkowski. Oznacza to, że obecne roczne zdolności przeładunkowe całego terminalu zostaną podwojone do 3 mln TEU.
– Już teraz nasz terminal jako jednostka operacyjna jest największy na Bałtyku i może przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wejść przez Cieśniny Duńskie. Przy nabrzeżu T2 głębokość basenu wyniesie 17 metrów i zostanie osiągnięta w połowie tego roku, bowiem te prace jako oddzielne zadanie prowadzi Zarząd Morskiego Portu Gdańsk – podkreślił prezes.
Drugie nabrzeże wyposażone zostanie w pięć najnowocześniejszych suwnic STS o wartości 10 mln euro każda zdolnych do obsługi największych statków kontenerowych na świecie. Mają one wysięg 25 rzędów kontenerów, a ich wysokość wyniesie do 130 m n.p.m., co sprawia, że będą zaznaczone na mapach lotniczych. Konstrukcje dotarły w częściach drogą morską. Obecnie rozładowywane są ze statku elementy dwóch suwnic, trzecia spodziewana jest w dniu 12 maja, a kolejne dwie w sierpniu br.
– Obecny poziom zaawansowania prac wynosi ok. 65% całej inwestycji. Kolejnym etapem będzie montaż dostarczonych suwnic oraz posadowienie ich na szynach – mówi Michał Biernacki, kierownik projektu T2.
Zakończenie kolejnej fazy inwestycji T2 było okazją do podkreślenia wkładu Australii w rozwój całego regionu pomorskiego. Mając na względzie fakt, iż głównym akcjonariuszem DCT Gdańsk S.A. są fundusze inwestycyjne zarządzane przez Macquarie Infrastructure and Real Assets z siedzibą główną w Australii, wydarzeniu towarzyszył panel dyskusyjny pt. „Inwestycje australijskie, a gospodarcza przyszłość Trójmiasta jako hubu portowo-logistycznego” z udziałem ambasadora Australii w Polsce. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, samorządu Województwa Pomorskiego, Rady Nadzorczej ZMP Gdańsk, Agencji Rozwoju Pomorza, Urzędu Celnego, firmy Goodman oraz DCT Gdańsk S.A. Paneliści dyskutowali o znaczeniu inwestycji australijskich na Pomorzu oraz roli i funkcji DCT w rozbudowie funkcji portowych Trójmiasta, jako prężnie rozwijającego się centrum gospodarczego nad Bałtykiem.
– Dalszy rozwój DCT Gdańsk będzie trwale zmieniał oblicze gospodarki polskiej w tej części świata – podsumowuje Maciek Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk S.A. – Jesteśmy hubem, ale w kontekście całego portu gdańskiego i tego, co nas otacza: centrów logistycznych oraz połączeń z systemem transportowo-drogowym. Służymy nie tylko gospodarce Polski, czyli naszym nadawcom i odbiorcom kontenerów, które przechodzą przez nasz terminal, ale także kontrahentom z Rosji, czy z innych krajów nadbałtyckich.
Prezes Kwiatkowski podkreśla, że w DCT wyraźnie widać ożywienie w handlu zagranicznym i że rośnie eksport z Polski, zwłaszcza towarów, wymagających chłodzenia. Terminal jest barometrem, który czuje stan polskiej gospodarki: im więcej przeładowuje towarów w kontenerach, tym większe jest zapotrzebowanie na usługi transportu morskiego i lądowego, a to jest dowodem, że gospodarka się rozwija.
(ls)
DCT_1
DCT_2
Foto mat. pras. DCT