Dodano: 18 wrz 2024, 10:34
W australijskim porcie Dampier dokonano pierwszego na świecie przeładunku amoniaku w warunkach portowych. Przeprowadzono dwa transfery ładunku. Najpierw ze statku „Green Pioneer” należącego do duńskiego A.P. Møller-Mærsk przeładowano amoniak na należący do firmy Navigator Gas statek „Navigator Global”, a następnie operację powtórzono w odwrotnym kierunku transferując amoniak z powrotem z „Navigator Global” na „Green Pioneer”. Podczas próby przeładowano ok. 2715 ton amoniaku.
– Międzynarodowa żegluga morska odpowiada za 3% globalnych emisji gazów cieplarnianych, a czysty amoniak uważamy za paliwo o niskiej lub zerowej emisji, które pozwoli na dekarbonizację branży żeglugowej i spełnienie celów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Od ponad wieku produkujemy i wysyłamy amoniak z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i wydajnych operacji związanych z amoniakiem. Udany transfer amoniaku ze statku na statek był kluczowym krokiem umożliwiającym operacje bunkrowania amoniaku w środowisku portowym, co jest szczególnie istotne w chwili, gdy globalna żegluga przechodzi na efektywne wykorzystanie amoniaku jako paliwa” — powiedział Murali Srinivasan szef norweskiej firmy Yara Clean Ammonia obsługującej największą na świecie sieć transportu amoniaku, która dostarczyła surowiec do przeładunku.
Niskoemisyjny amoniak jest wytwarzany przy użyciu energii odnawialnej i elektrolizy wody lub wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Amoniak nie emituje CO2 podczas spalania.
Próba przeprowadzona w australijskim porcie pokazuje, że amoniak, używany jako paliwo na statku przy zachowaniu odpowiednich standardów bezpieczeństwa nie stanowi zagrożenia i może być bezpiecznie przeładowywany w warunkach normalnie pracującego portu.