WARSZAWA: 11:49 | LONDYN 09:49 | NEW YORK 04:49 | TOKIO 18:49

Plany budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu-inwestycja w zgodzie z miastem

Dodano: 07 lis 2016, 7:55

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. planuje budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Nowa inwestycja miałaby powstać w prawobrzeżnej-przemysłowej części miasta w pobliżu terminalu LNG.
– Obroty kontenerowe na świecie stale rosną. Tak jest od wielu lat również w naszych portach i dlatego rozważamy koncepcję budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Pierwszym krokiem będzie opracowanie studium wykonalności dla tej inwestycji. Przetarg na opracowanie takiego dokumentu ogłosimy jeszcze w tym roku. Dopiero na tej podstawie będziemy mogli stwierdzić, jakie będą nasze dalsze kroki w odniesieniu do ewentualnej inwestycji – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
– Na pewno wszystkie nasze działania będą prowadzone w uzgodnieniu z mieszkańcami Świnoujścia – dodaje Lewandowska.

Potencjał przeładunków kontenerowych na Bałtyku szacuje się na około 20 mln TEU. Obecnie przeładowywanych jest ok 9 mln TEU. Jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu, jest DCT Gdańsk, gdzie po oddaniu do eksploatacji nowego nabrzeża T 2 potencjał przeładunkowy zwiększył się do 3 mln TEU.
Budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego planuje również port w Gdyni.
Jeśli powstanie terminal kontenerowy w Świnoujściu, będzie to najdalej wysunięty terminal kontenerowy w polskich portach, co oznacza, że czas żeglugi do portów zachodnioeuropejskich będzie najkrótszy. Inwestycja oznaczałaby także nowe miejsca pracy dla mieszkańców Świnoujścia. Warto zauważyć, że spółka eksploatująca terminal DCT w Gdańsku zatrudnia dziś ponad 700 pracowników.
-Nasza inwestycja z pewnością byłaby realizowana zgodnie z interesem miasta. Chcemy wykorzystać fakt, że przeładunki kontenerowe to jeden z bardzo obiecujących segmentów działalności portowej na świecie. Wszędzie, gdzie powstają nowoczesne centra przeładunków kontenerów, rośnie także ranga portów, w których one funkcjonują. Chcemy także, aby inwestycja przyniosła konkretne korzyści dla Świnoujścia w postaci wpływów z podatków oraz nowych miejsc pracy – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Wojciech Sobecki
k