WARSZAWA: 20:46 | LONDYN 18:46 | NEW YORK 13:46 | TOKIO 03:46

Podsumowanie działań Rady Programowej 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego

Dodano: 05 lip 2025, 10:43

Kongres przeszedł już do historii, ale Rada Programowa oficjalnie zakończyła prace dopiero 4 lipca – przekazując wypracowane stanowisko w formie skondensowanych konkluzji i rekomendacji. Wysoka frekwencja, prawdziwie międzynarodowy charakter imprezy, eksperci branżowi z całego świata, wydarzenie towarzyszące w postaci nieformalnego spotkania europejskich ministrów ds. morskich – sukces 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego nie byłby możliwy bez merytorycznego, bogatego i ciekawego programu, który był efektem pracy Rady Programowej. – Dziękuję Państwu za blisko rok pracy nad programem, a także za wypracowany teraz, po Kongresie, wartościowy materiał – mówił gospodarz spotkania, Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.

Kongres Morski rada programowa

4 lipca Rada podsumowała swoją działalność, a jej przewodniczący prof. Stanisław Iwan złożył na ręce Arkadiusza Marchewki, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, opracowane przez ekspertów konkluzje podsumowujące debaty i dyskusje, które odbyły się w Szczecinie 15 i 16 maja.

Tegoroczny Kongres Morski pokazał wyraźnie: polska gospodarka morska znajduje się w kluczowym momencie rozwojowym. W oparciu o wnioski płynące z kongresowych debat, członkowie Rady Programowej wskazali na sześć strategicznych obszarów, które stanowią kierunek działań – zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. – Mam nadzieję, że te hasła, które tu wyartykułowaliśmy, będą stanowić podstawę do wspólnej pracy nad konkretnymi projektami i wspólnie podejmiemy prace nad realizacją tych postulatów – deklarował Stanisław Iwan. – W imieniu członków Rady deklaruję gotowość do tej współpracy – dodał.

– Sprawy gospodarki morskiej dzięki takim inicjatywom wychodzą na pierwszy plan: im więcej będziemy mówić o ważności tego sektora, tym większe wsparcie dla ambitnych inwestycji osiągniemy – mówił Arkadiusz Marchewka.
Zaznaczył też, że Kongres wpisał się w półrocze polskiej prezydencji w Radzie UE, odpowiadając swoją tematyką na hasło prezydencji: Bezpieczeństwo, Europo. – Jasno podkreślaliśmy, że gospodarka morska, w tym porty, to nie tylko bezpieczeństwo gospodarcze Polski, ale też bezpieczeństwo militarne i energetyczne. Cieszę się, że ta tematyka również została ujęta w przedstawionych tu wnioskach – mówił minister.

Rada Programowa

Poniżej prezentujemy obszary wskazane przez ekspertów oraz najważniejsze wnioski i rekomendacje Rady Programowej 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

I. Rozwój konkurencyjnego przemysłu morskiego w Polsce i UE (zuwzględnieniem EU Industrial Maritime Strategy)

Konieczność wzmocnienia konkurencyjności przemysłu morskiego w UE poprzez system zachęt finansowych, wsparcie dla niskoemisyjnej żeglugi, uproszczenie zasad finansowania oraz rozwój technologii autonomicznych. Kluczowe jest także uwzględnienie potrzeb sektora obronnego i zapewnienie dostępu do paliw alternatywnych w ramach EU Industrial Maritime Strategy.

II. Polski sektor Morskiej Energetyki Wiatrowej – ramy legislacyjne i instytucjonalne dla rozwoju sektora

Rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce wymaga przyjęcia kompleksowej strategii, uproszczenia procedur administracyjnych oraz wzmocnienia zaangażowania instytucji publicznych. Kluczowe jest także wsparcie dla krajowej produkcji – w tym stoczni i logistyki – oraz powołanie centralnego koordynatora działań rządowych w obszarze MEW.

III. Porty morskie 2060 – strategia 3D i nowe funkcje przemysłowe

Wnioski z Kongresu wskazują na potrzebę długofalowego podejścia do rozwoju portów morskich w Polsce, opartego na koncepcji 3D – dekarbonizacji, cyfryzacji i wzmocnienia funkcji obronnych. Kompleksowa strategia ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjnych i przewidywalnych warunków dla dalszego rozwoju portów jako węzłów strategicznych dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa.

IV. Strategiczne wzmocnienie małych portów – logistyka, serwis, rozwój lokalny

Potrzeba przygotowania programu rozwoju małych portów z uwzględnieniem ich roli w logistyce i obsłudze morskiej energetyki wiatrowej.

V. Kapitał ludzki dla gospodarki morskiej – edukacja, rozwój i inkluzywność

Zapewnienie konkurencyjnych warunków pracy, dostosowanie systemu edukacji do potrzeb nowoczesnej gospodarki morskiej oraz aktywne wspieranie badań i innowacji stanowią fundament budowy silnego, zrównoważonego i inkluzywnego sektora morskiego w Polsce. Kluczowe jest rozwijanie współpracy między nauką a przemysłem, promowanie zawodów morskich wśród różnych grup społecznych oraz stworzenie elastycznych ścieżek kariery i przekwalifikowania, które odpowiedzą na dynamiczne zmiany rynku pracy.

VI. Zielona energia dla niebieskiej gospodarki – kierunki zrównoważonego rozwoju sektora morskiego

Zrównoważony rozwój sektora morskiego wymaga skoordynowanych działań na poziomie krajowym i europejskim. Kluczowe znaczenie ma integracja działań poprzez wspólną platformę europejską, uproszczenie procedur inwestycyjnych dla zielonej infrastruktury w portach oraz stworzenie krajowej strategii paliw alternatywnych. To fundamenty transformacji energetycznej, która zwiększy konkurencyjność gospodarki morskiej i jej odporność na wyzwania klimatyczne.

Podsumowując: 11. Międzynarodowy Kongres Morski wyraźnie zarysował kierunki, które powinny stać się priorytetem dla polityki morskiej Polski i Unii Europejskiej. Przemysł, porty, energetyka, edukacja i innowacje – to obszary, w których potrzebne są szybkie, skoordynowane i długofalowe działania. Polska ma potencjał, by być liderem morskiej transformacji w Europie – warunkiem jest jednak determinacja i współpraca wszystkich interesariuszy.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin