Dodano: 05 maj 2025, 9:15
W roku 2024 w porównaniu do roku 2023 w polskich portach morskich spadły obroty ładunkowe, choć wzrosła liczba statków zawijających do portów. Większy był także ruch pasażerski. Nie zmieniła się liczba jednostek morskiej floty przybrzeżnej i transportowej, zmniejszyła się natomiast liczba statków polskiej floty rybackiej.
Obsługa towarów
Obroty ładunkowe w portach morskich w 2024 r. osiągnęły poziom 124,2 mln ton i były o 8,9% niższe niż w roku 2023.
Największy spadek odnotowano w Szczecinie – o 16,1%, Gdańsku o 11% i Gdyni o 10%. Wzrosły obroty w portach w Policach – o 39,2% i Świnoujściu o 3,5%.
Udział poszczególnych portów w obrotach ogólnokrajowych w 2024 roku kształtował się następująco: Gdańsk – 57,2%, Gdynia – 18,7%, Świnoujście – 14,8%, Szczecin – 8,0%, Police – 0,9%, pozostałe porty – 0,4%.
W strukturze obrotów ładunkowych w 2024 r. największy udział miały ładunki masowe ciekłe – 44,4% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej – 38,3%), masowe suche – 24,5% (w tym węgiel i koks – 8,0%) oraz ładunki w kontenerach dużych (19,6%).
Obroty tranzytowe w polskich portach w roku 2024 wyniosły 21,6 mln ton i były mniejsze od osiągniętych w roku poprzednim o 5,3%.
Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w Gdańsku – 65,1%, Świnoujściu – 24,8% i Szczecinie – 7,3%. Najmniej w Gdyni, bo zaledwie 2,8%.
W przeciwieństwie do roku poprzedniego nie odnotowano towarowego ruchu tranzytowego przez port w Kołobrzegu.
W ujęciu rocznym wzrost masy obsłużonych ładunków tranzytowych nastąpił tylko w porcie w Świnoujściu, w pozostałych portach obroty tranzytowe spadły. W Gdyni aż o 30,1%, w Gdańsku o 4,8%, a w Szczecinie o 17,6%.
Głównymi krajami w tranzycie przez polskie porty były: Niemcy – 60,3%, Ukraina – 4,2%, Czechy – 4,0% i Słowacja – 4,0%.
Ruch pasażerski
W 2024 roku w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 2,4 mln pasażerów, tj. o 7,8% więcej niż w roku 2023.
W ruchu krajowym przewieziono 700,3 tys. osób, o 35,3% więcej niż rok wcześniej, a w ruchu międzynarodowym – 1,7 mln osób, tj. o 0,4% mniej niż w roku 2023. Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów, była Szwecja – udział tego kraju w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł aż 99,8%.
Liderem obsługi ruchu pasażerskiego było Świnoujście, na drugim miejscu znalazła się Gdynia, a na trzecim Gdańsk.
Żegluga morska i flota przybrzeżna
Na koniec 2024 roku morska flota transportowa liczyła 89 statków (o jeden statek więcej niż rok wcześniej), będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów.
Statki pod polską banderą stanowiły 15,7% ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność 14 statków pod polską banderą wyniosła 18,1 tys. DWT, co stanowiło 0,6% ogółu nośności statków floty morskiej. Średni wiek statku w polskiej morskiej flocie transportowej wyniósł 19,2 roku. W relacji z portami polskimi morską flotą transportową przewieziono 5 562,7 tys. ton ładunków, tj. o 10,6% mniej niż w roku 2023.
Przybrzeżna flota transportowa na koniec 2024 r. liczyła 41 statków o łącznej nośności 11,5 tys. DWT.
W stosunku do roku 2023 r. odnotowano spadek nośności przybrzeżnej floty transportowej o 7,2%.
Przemysł stoczniowy
W skali roku nie odnotowano zmian w portfelu zamówień polskich stoczni. Na koniec 2024 roku obejmował on 5 statków.
W 2024 roku w polskich stoczniach wyremontowano 403 jednostki, rok wcześniej było to 458 jednostek.
Rybołówstwo morskie
Na koniec 2024 roku polska flota rybacka liczyła 721 statków i łodzi, tj. o 12,5% mniej niż w roku 2023, o 4,2% mniejsza była także jej pojemność brutto.
W skład polskiej floty rybackiej wchodziły 2 trawlery, 108 kutrów oraz 611 łodzi. Dla trawlerów portem macierzystym była Gdynia.
Większość kutrów – 71,3% – stacjonowała w województwie pomorskim, a pozostałe w zachodniopomorskim.
Najwięcej łodzi rybackich stacjonowało w województwie pomorskim – 45,8%, niewiele mniej w zachodniopomorskim – 42,4% i 11,8% w województwie warmińsko-mazurskim.
W 2024 roku z łowisk bałtyckich pozyskano 75,5 tys. ton ryb, tj. aż o 20,5% mniej niż w roku 2023.
Połowy dalekomorskie, których wielkość ukształtowała się na poziomie 55,3 tys. ton, były o 15,6% niższe niż przed rokiem.
Wojciech Sobecki
Korzystałem z danych liczbowych Głównego Urzędu Statystycznego