WARSZAWA: 09:20 | LONDYN 07:20 | NEW YORK 02:20 | TOKIO 16:20

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nowy prom

Dodano: 19 gru 2014, 10:39

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nowy prom

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nową jednostkę. Prom o nazwie m/f „Euroferry Brindisi”, w barwach Polferries zmieni nazwę na m/f „Mazovia”. Historia jednostki jest dość ciekawa. Prom został zbudowany w roku 1996 w stoczni PT Pelita Bahari w Indonezji. Początkowo obsługiwał połączenia na Bałtyku pod nazwą „Gotland”. Po zmianie nazwy od roku 1997 kursował jako „Finnarow” i pod tą nazwą w latach 2007-2011 w czarterze Stena Line z przerwami obsługiwał połączenie Gdynia-Karlskrona. W roku 2013 jednostka została wyczarterowana przez Finnlines firmie Grimaldi Group, a więc de facto spółka należąca do grupy Grimaldi wyczarterowała statek swojemu właścicielowi do obsługi połączenia Brindisi – Igoumenitsa – Patras.
Informacja o sprzedaży jednostki pojawiła się kilka tygodni temu. Wówczas sprzedający- firma Finnlines nie ujawniła nazwy nabywcy. Dziś już wiadomo, że prom kupiła Polska Żegluga Bałtycka. Prawdopodobnie kołobrzeski armator zapłacił za m/f „ Euroferry Brindisi” około 32,5 mln euro. Po przejęciu przez nowego właściciela, obecnie prom znajduje się w Brindisiwe Włoszech, jednostka zostanie przebudowana w jednej ze szczecińskich stoczni. Nieoficjalnie jako wykonawcę prac wymienia się firmę Master.
Obecnie PŻB dysponuje trzema promami m/f „ Baltivia” zbudowany w szwedzkiej stoczni Kalmar Varv w roku 1981, (przebudowa w roku 2002) m/f „Scandinavia” zbudowany w roku 1980 w stoczni w Landskronie (przebudowa w roku 1999) i m/f „Wawel” zbudowany w roku 1980 w stoczni w Malmo (przebudowa w roku 1989). Zbudowana w roku 1996 m/f „Mazovia” będzie najmłodszą jednostką we flocie Polferries.

Podstawowe dane techniczno-eksploatacyjne m/f „Euroferry Brindisi”

długość całkowita 168,15 m
szerokość konstrukcyjna 27,70 m
wysokość boczna 14,90 m
zanurzenie 6,0 m
długość linii ładunkowej 2 400 m
napęd główny 4 silniki Sulzer 6ZA40S
prędkość 21 węzłów
Port macierzysty Palermo

Zakup nowego promu został sfinalizowany w momencie, kiedy PŻB jest wystawiona na sprzedaż. Ministerstwo Skarbu Państwa oferuje inwestorom większościowy pakiet akcji przedsiębiorstwa, choć negocjacje dotyczące zakupu jednostki rozpoczęły się zapewne dużo wcześniej. I jeszcze jeden szczegół: prom został kupiony od firmy Finnlines, która także złożyła ofertę na zakup akcji PŻB. Cóż jak widać w morskim biznesie zdarzają się czasem niespodziewane zbiegi okoliczności.

Tymczasem na forach miłośników morza już pojawiła się informacja, że prom „Scandinavia” już został sprzedany armatorowi operującemu na południu Europy.