WARSZAWA: 16:58 | LONDYN 14:58 | NEW YORK 09:58 | TOKIO 23:58

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nowy prom

Dodano: 19 gru 2014, 10:39

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nowy prom

Polska Żegluga Bałtycka kupiła nową jednostkę. Prom o nazwie m/f „Euroferry Brindisi”, w barwach Polferries zmieni nazwę na m/f „Mazovia”. Historia jednostki jest dość ciekawa. Prom został zbudowany w roku 1996 w stoczni PT Pelita Bahari w Indonezji. Początkowo obsługiwał połączenia na Bałtyku pod nazwą „Gotland”. Po zmianie nazwy od roku 1997 kursował jako „Finnarow” i pod tą nazwą w latach 2007-2011 w czarterze Stena Line z przerwami obsługiwał połączenie Gdynia-Karlskrona. W roku 2013 jednostka została wyczarterowana przez Finnlines firmie Grimaldi Group, a więc de facto spółka należąca do grupy Grimaldi wyczarterowała statek swojemu właścicielowi do obsługi połączenia Brindisi – Igoumenitsa – Patras.
Informacja o sprzedaży jednostki pojawiła się kilka tygodni temu. Wówczas sprzedający- firma Finnlines nie ujawniła nazwy nabywcy. Dziś już wiadomo, że prom kupiła Polska Żegluga Bałtycka. Prawdopodobnie kołobrzeski armator zapłacił za m/f „ Euroferry Brindisi” około 32,5 mln euro. Po przejęciu przez nowego właściciela, obecnie prom znajduje się w Brindisiwe Włoszech, jednostka zostanie przebudowana w jednej ze szczecińskich stoczni. Nieoficjalnie jako wykonawcę prac wymienia się firmę Master.
Obecnie PŻB dysponuje trzema promami m/f „ Baltivia” zbudowany w szwedzkiej stoczni Kalmar Varv w roku 1981, (przebudowa w roku 2002) m/f „Scandinavia” zbudowany w roku 1980 w stoczni w Landskronie (przebudowa w roku 1999) i m/f „Wawel” zbudowany w roku 1980 w stoczni w Malmo (przebudowa w roku 1989). Zbudowana w roku 1996 m/f „Mazovia” będzie najmłodszą jednostką we flocie Polferries.

Podstawowe dane techniczno-eksploatacyjne m/f „Euroferry Brindisi”

długość całkowita 168,15 m
szerokość konstrukcyjna 27,70 m
wysokość boczna 14,90 m
zanurzenie 6,0 m
długość linii ładunkowej 2 400 m
napęd główny 4 silniki Sulzer 6ZA40S
prędkość 21 węzłów
Port macierzysty Palermo

Zakup nowego promu został sfinalizowany w momencie, kiedy PŻB jest wystawiona na sprzedaż. Ministerstwo Skarbu Państwa oferuje inwestorom większościowy pakiet akcji przedsiębiorstwa, choć negocjacje dotyczące zakupu jednostki rozpoczęły się zapewne dużo wcześniej. I jeszcze jeden szczegół: prom został kupiony od firmy Finnlines, która także złożyła ofertę na zakup akcji PŻB. Cóż jak widać w morskim biznesie zdarzają się czasem niespodziewane zbiegi okoliczności.

Tymczasem na forach miłośników morza już pojawiła się informacja, że prom „Scandinavia” już został sprzedany armatorowi operującemu na południu Europy.

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z: data

1 EUR - 1 USD -
1 CHF - 1 GBP -

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin