Dodano: 14 wrz 2025, 20:35
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, zarządzający Publicznym Terminalem Promowym, odrzucił ofertę polskich armatorów zrzeszonych w konsorcjum, obejmującym spółki Unity Line Ltd. oraz Best Ferries Alliance 1 SA, na korzystanie z terminalu w Gdyni. Prawo do wyłącznego korzystania z gdyńskiego terminalu w latach 2026 – 2032 otrzymała spółka Stena Line.

Dlaczego tak się stało?
Na to pytanie trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć. Best Ferries Alliance 1 SA (BFA) to nowy podmiot, który docelowo ma być złożony z Żeglugi Polskiej SA (właściciela spółki Unity Line), Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA oraz Hass Shipping Ltd., będącego częścią Hass Holding (właściciela spółki Euroafrica, której promy pływają w serwisie Unity Line oraz korporacji budowlanej DORACO, realizującej inwestycje m.in. w porcie Gdynia). Na rynku konsorcjum ma występować pod brandem „POLSCA”.
Ofertę przedstawioną przez Konsorcjum Unity Line i BFA organizator przetargu uznał za „niemożliwą do wykonania”. Konsorcjum nie otrzymało wyjaśnienia, co konkretnie kryje się pod takim sformułowaniem.
– Naszym zdaniem oferta konsorcjum była w pełni wykonalna, a z udostępnionych dotychczas materiałów wynika, że według specyfikacji przetargu powinna była uzyskać wyższą punktację niż oferta, która wygrała – poinformował Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM.
Konsorcjum tworzą polscy przewoźnicy promowi z długoletnim doświadczeniem w przewozach bałtyckich. Po wejściu do eksploatacji trzech jednostek, budowanych obecnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej (pierwszy prom wejdzie do eksploatacji jeszcze w tym roku), grupa dysponować będzie 14 promami. Wykorzystanie slotów w Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni miało stanowić ważną część rozwoju konsorcjum polskich armatorów, którzy stanowią coraz większą siłę na Bałtyku.

Zarząd Portu Gdynia odpiera zarzuty
– Złożony przez Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1 SA wniosek, dotyczący postępowania na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, jest bezprzedmiotowy. Procedura, zgodnie z warunkami jednoznacznie określonymi w Specyfikacji Postępowania, zaakceptowanej przez wszystkich uczestników, nie przewiduje trybu odwoławczego ani możliwości składania tego rodzaju wniosków. Postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami wskazanymi w SP. Oferty zostały poddane formalnej i merytorycznej ocenie. W wyniku tego procesu oferta Stena Line spełniła wszystkie wymagania i została uznana za najkorzystniejszą. Zarzuty dotyczące nierzetelnej oceny oferty Konsorcjum są nieuzasadnione. Decyzja o odrzuceniu tej oferty była podyktowana wyłącznie względami merytorycznymi i dokonana w oparciu o obowiązujące kryteria oceny – poinformowała portal Trójmiasto.pl, Kalina Gierblińska, rzecznik Portu Gdynia.
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni przekazano do eksploatacji w czerwcu 2022 roku. Jest on przystosowany do obsługi pasażerów oraz typu ro-ro. Obiekt ma powierzchnię ponad 7 hektarów, zdolność przewozową na poziomie ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie oraz pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów. Inwestycja o wartości 230 mln zł była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Co dalej?
Konsorcjum polskich przewoźników promowych nie wyklucza podjęcia kroków prawnych, których celem będzie zmiana decyzji komisji przetargowej lub uzyskanie odszkodowania na drodze cywilnej.