WARSZAWA: 11:38 | LONDYN 09:38 | NEW YORK 04:38 | TOKIO 18:38

Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze

Dodano: 12 lip 2021, 18:59

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował pierwsze półrocze br. pod względem przeładunków, które okazały się o 11,5% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obydwa porty obsłużyły w okresie styczeń-czerwiec br. ponad 17 mln ton ładunków.

W portach jest więcej węgla, rudy, zboża, drobnicy i kontenerów

Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA – Obroty węgla i rudy wzrosły o ok. 35% w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2020 roku. Dwucyfrowy wzrost o 13% zanotowała także drobnica, przeładunki drobnicy promowej wzrosły o 16%. Kontenery zakończyły półrocze wynikiem o 7,6% lepszym w porównaniu do roku 2020. W takich grupach towarowych jak zboża, inne masowe oraz paliwa wielkości są w zasadzie analogiczne jak w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku.

W czerwcu br. obroty obu portów były o 4,1% wyższe niż w czerwcu 2020. Liderami przeładunków są zboże, kontenery i drobnica ze wzrostami na poziomie odpowiednio +25% +16% i +15%.

Okres pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W wymagającym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym roku spadki w przeładunkach wyniosły zaledwie 3%, natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wróciło do normy. Można zatem powiedzieć, że porty w zasadzie przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie, po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. ZMPSiŚ ogłosił niedawno (9 lipca br.) nową odsłonę konkursu na inwestora i zarazem operatora terminalu.