WARSZAWA: 12:56 | LONDYN 10:56 | NEW YORK 05:56 | TOKIO 19:56

Porty Szczecin-Świnoujście utrzymały w maju dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków

Dodano: 28 cze 2021, 9:58

Dwucyfrowa dynamika wzrostu obsłużonych ładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu utrzymana w maju, w którym przeładunki wzrosły o prawie 18%.
W sumie po pięciu miesiącach br. wyniki są o 13% lepsze niż w tym samym okresie ub. roku.

Najlepszy wynik w maju 2021 w porównaniu do maja 2020 notuje ruda ze wzrostem aż o 128,1 %. Tuż za nią z wynikiem o 48,4% lepszym niż w maju 2020 plasują się inne masowe. W tej grupie porty notują więcej importu nawozów i metanolu, a w eksporcie smoły, paku i złomu. Bardzo dobrze radzi sobie także węgiel zamykając miesiąc wzrostem na poziomie 35,1 %. Porty obsłużyły w eksporcie pięć dużych statków z koksem i węglem do Hiszpanii, Indii i Turcji. W maju więcej było także drobnicy, kontenerów i paliw, które zakończyły miesiąc wynikiem odpowiednio +21% i +12,2% oraz +2% . Mniej o 23% było przeładunków zbóż.
Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po pięciu miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 69% proc. Na kolejnych miejscach są węgiel i drobnica z wynikiem lepszym niż rok temu odpowiednio o 48% i 13% . W czołówce znalazły się też kontenery tu wzrost wyniósł w TEU 6 %.
Ostatni ponad roczny czas pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym roku spadki przeładunkach wyniosły jedynie 3% . Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7% do 8% . Natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wraca do normy. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie porty przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.