WARSZAWA: 03:41 | LONDYN 01:41 | NEW YORK 20:41 | TOKIO 10:41

Porty w Szczecinie i Świnoujściu dobrze wykorzystują unijne środki

Dodano: 03 lis 2015, 10:29

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zakończył inwestycje realizowane w ramach unijnej perspektywy finansowej na lata 2007-2013. W ramach tej perspektywy, nakłady inwestycyjne w portach w Szczecinie i Świnoujściu przekroczyły kwotę 650 mln zł.
Na tak dużą sumę składają się inwestycje typowo morskie oraz inwestycje techniczne. Do inwestycji morskich należą: budowa nowego stanowiska na terminalu promowym w Świnoujściu (stanowisko nr 1) oraz budowa stanowiska do rozładunku statków ze skroplonym gazem na terminalu LNG.
Inwestycje w Szczecinie to przede wszystkim przebudowa nabrzeży w okolicach elewatora Ewa, czyli modernizacja nabrzeża Zbożowego oraz budowa od podstaw nabrzeża Niemieckiego. Wartość inwestycji wyniosła 35,2 mln zł. z czego ponad połowę dofinansowała UE.
Nowe nabrzeża budowane są w taki sposób, aby po pogłębieniu toru wodnego do głębokości 12,5 m mogły przyjmować statki o większym niż dotychczas zanurzeniu. Realizacja tego projektu pozwoli na obsługę większych jednostek – o długości 230 m lub na jednoczesny rozładunek dwóch mniejszych statków.
W obu portach zmodernizowano infrastrukturę kolejową. W ramach tej inwestycji przebudowano i zmodernizowano łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie dostosowano parametry torów kolejowych w portach do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Wartość tego zadania to blisko 81 mln złotych, w tym ponad połowę, bo prawie 53 mln zł dofinansowała UE.
Zmodernizowano także sieć dróg. Projekt obejmował przebudowę prawie 9 km dróg (Szczecin – 6 km, Świnoujście – 3 km) wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Całkowity koszt modernizacji to 57,6 mln złotych, kwota unijnego dofinansowania wyniosła 44 mln złotych.
Porty wzbogaciły się o blisko 600 nowych miejsc parkingowych. Dzięki czemu usprawniony został ruch, i co bardzo ważne zwiększyło się bezpieczeństwo zarówno w drodze do portów jak i na ich terenie.
Dzięki temu projektowi zwiększono dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię jezdni i nawierzchnię przeznaczoną do postoju ciężkich pojazdów do 115 kN. W ramach projektu powstało pięć nowych placów postojowych o całkowitej powierzchni 9,3 ha. Wartość inwestycji to 49 mln złotych.
W ramach nowej perspektywy unijnej porty Szczecin-Świnoujście za priorytet swoich działań przyjmują przystosowanie terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego oraz budowę terminalu do załadunku LNG na mniejsze statki, co umożliwi sprzedaż i przewóz płynnego LNG do mniejszych portów na Bałtyku. W Szczecinie najważniejsza jest poprawa dostępu do portu w rejonach Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, a także budowa i rozbudowa infrastruktury portowej w obu tych rejonach.
4
DSC02497
Tekst i fot. Wojciech Sobecki