WARSZAWA: 14:57 | LONDYN 12:57 | NEW YORK 07:57 | TOKIO 21:57

Porty w Szczecinie i Świnoujściu – imponujące tempo prac poprawiających dostęp kolejowy

Dodano: 12 lis 2020, 0:21

Mimo pandemii nie spada tempo prac przy największych w historii robotach budowlanych poprawiających dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W sumie ułożono już 21 kilometrów nowych torów: 14 kilometrów w rejonie stacji Szczecin Port Centralny i 7 kilometrów w Świnoujściu.
Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w porcie w Szczecinie, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W Szczecinie zostanie także przebudowany most nad rzeką Parnicą.
Docelowo na stacji Szczecin Port Centralny wymienionych na nowe zostanie około 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.
W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych. 108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.

DCIM101MEDIADJI_0350.JPG

Aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, w obu portach prace prowadzone są etapami.
Dzięki inwestycji zwiększy się potencjał portów. Po zakończeniu prac do portów dojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.
Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kwartale 2022 roku.
Na początku roku podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina. PKP PLK S.A. planują także do 2027 roku modernizację tzw. Nadodrzanki łączącej Rzepin przez Szczecin Podjuchy ze Świnoujściem.

Tym szlakiem kolejowym przewożone są towary głownie z Dolnego Śląska.
Modernizacja obu linii skróci czas przejazdu pociągów i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji prędkości pociągów osobowych wzrosną do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h.