WARSZAWA: 01:25 | LONDYN 23:25 | NEW YORK 18:25 | TOKIO 08:25

Porty w Szczecinie i Świnoujściu odrabiają straty po pandemii, w kwietniu przeładunki wzrosły o prawie 18%

Dodano: 17 maj 2021, 8:47

W zespole portów Szczecin-Świnoujście kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym znacząco wzrosły przeładunki w porównaniu do roku ubiegłego. Kwiecień 2021 zakończył się wynikiem o 17,6% lepszym aniżeli kwiecień 2020. W sumie po czterech pierwszych miesiącach roku obydwa porty przeładowały o prawie 12% więcej ładunków niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Najlepszy wynik w kwietniu 2021 w porównaniu do kwietnia 2020 zanotowały przeładunki węgla – wzrost o 165,4% . Z tym ładunkiem porty obsłużyły 4 statki w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się drobnica – wzrost o prawie 27%, w tym znaczący, bo o 34,3% wzrost obrotów drobnicy promowej. W tej grupie zanotowano więcej drobnicy kontenerowej w TEU (+35%), wzrost drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych. Miejsce na podium przypadło także rudzie, której przeładunki w kwietniu bieżącego roku były o prawie 13% wyższe niż w roku 2020. Wpłynęło na to w sumie 5 statków, w tym z rudą żelaza z Liberii i RPA, z koncentratem miedzi oraz z rudą manganu.
W kwietniu br. w porównaniu do roku ubiegłego wzrosły także obroty paliw +5,3%. W tej grupie towrów porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 12 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim.
W kwietniu br. w stosunku do kwietnia ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 25,1% i 9,7%.
Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po czterech miesiącach br. jest nadal ruda- wzrost o blisko 64% . Na kolejnych miejscach plasują się węgiel, drobnica i zboża z wynikiem lepszym niż rok temu odpowiednio o 51%, 11% i 3,1% proc. W czołówce znalazły się też kontenery, których przeładowano o 4,5% więcej niż w roku ubiegłym

Jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu dowiódł ostatni ponad roczny czas pandemii. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach, które pozostały w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym roku spadki przeładunków wyniosły jedynie 3%. W najtrudniejszych miesiącach spadki obrotów wynosiły 7-8%, ale od września do końca roku widoczny był wyraźny trend wzrostowy. W tej chwili wszystko wraca do normy. Wrócił do portu węgiel, wróciła ruda, wróciło zboże, powoli rosną obroty kontenerowe. Można zatem powiedzieć, że porty przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Źródło: ZMPSiŚ SA