WARSZAWA: 09:25 | LONDYN 07:25 | NEW YORK 02:25 | TOKIO 16:25

Porty w Szczecinie i Świnoujściu pracują na rekord przeładunków

Dodano: 03 gru 2022, 16:48

Operatorzy portowi działający w zespole portów Szczecin-Świnoujście do końca listopada br. obsłużyli tyle samo ładunków, co w całym ubiegłym 2021 roku. Obecny wynik operacyjny wynosi 33,3 mln ton. Oznacza to, że w stosunku do 2021 roku porty są na plusie o 9,4%.
Dotychczas dla portów rekordowym pod względem wielkości przeładunków był rok 2018. Zestawiając tegoroczne wyniki z okresem styczeń-listopad 2018, porty są na plusie o 7,5&.
W tym roku w portach jest więcej węgla, rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost r/r odpowiednio o 38,7% 20,2% 36% i 65,%.
Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca listopada br. 51 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 31. Więcej jest również innych masowych + 8%.
Spadki notują zboża -9%, drobnica -3,2%, drobnica promowa -1,5% oraz kontenery -12,5%.

Wypracowane wyniki pozwalają na optymistyczną prognozę, co do wielkości ogółem obsłużonych ładunków w całym 2022 roku. Przewiduje się, że porty Szczecin-Świnoujście zakończą ten rok wynikiem 36,3 mln ton obsłużonych ładunków, czyli o ok. 10% więcej niż w 2021 roku oraz rekordowym 2018.

ZMPSiŚ SA podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.