WARSZAWA: 07:14 | LONDYN 05:14 | NEW YORK 00:14 | TOKIO 14:14

Prom „Galaxy” ex. „Silesia” wyczarterowany przez maltański rząd

Dodano: 09 wrz 2020, 8:01

Rząd Malty wyczarterował prom pasażersko-samochodowy „Galaxy” w celu zakwaterowania emigrantów. Koszt czarteru statku to 33 500 euro dziennie, czyli ponad milion euro miesięcznie. Jak poinformowano, podana stawka nie obejmuje kosztów paliwa. Prom ma być miejscem izolacji migrantów, co zdaniem pomysłodawców zmniejszy ryzyko zakażeń Covid19 na Malcie.
Rząd maltański stara się pozyskać środki na sfinansowanie czarteru z funduszy Unii Europejskiej, jak dotąd starania pozostają nieskuteczne i wygląda na to, że koszty czarteru pokryje maltański podatnik.
W ostatnim czasie prom „Galaxy” eksploatowany był pod banderą cypryjską i obsługiwał połączenie między portami Brindisi w południowych Włoszech i Wlora w Albanii.

Na razie nie wiadomo jeszcze, jacy migranci zostaną przeniesieni na statek i jak długo będą przetrzymywani na pokładzie.
M/F „Galaxy” to jednostka zbudowana w Stoczni Szczecińskiej w 1976 roku jako „Silesia”. Statek o stoczniowym numerze budowy B 490/2 (pierwszą z serii B 490 była słynna „Pomerania”) został zwodowany 28 marca 1978 roku i przekazany armatorowi – Polskiej Żegludze Bałtyckiej w czerwcu 1979 roku. Matką chrzestną jednostki była lekarz-pediatra prof. Bożena Hager-Małecka. W pierwszy rejs do Ystad statek wyruszył 30 czerwca 1979 roku. „Silesia” mogła zabierać na pokład do tysiąca pasażerów, 277 samochodów osobowych lub 26 TIR-ów.
Prom pływał na różnych liniach bałtyckich m.in. Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga, Gdańsk – Helsinki, Gdańsk – Nynashamn. Eksploatowany był również w czarterze na Morzu Śródziemnym, gdzie woził pasażerów do Tunisu, Genui, Pireusu, Livorno i na Korsykę.

W 2005 roku Polska Żegluga Bałtycka sprzedała prom greckiej firmie GA Ferries. Nowy właściciel zmienił nazwę statku na „Felicia”. Jeszcze w tym samym roku Grecy sprzedali jednostkę ukraińskiemu armatorowi UkrFerry, a na burcie pojawiła się nazwa „Yuzhnaya Palmyra”. Pod taką nazwą statek obsługiwał połączenie między Odessą a Stambułem. Następnie prom wyczarterował hiszpański armator, zmieniając nazwę na „Begona del Mar”. Przez krótko jednostka była eksploatowana w czarterze na Wyspach Owczych. W latach 2012-2016 prom został aresztowany za długi armatora i stał na kotwicy na Sycylii. Jednostka nazywała się jeszcze „Adriatic I” i obecnie „Galaxy”. Jak widać zmian nazw, armatorów i firm czarterujących było w ciągu 41 lat eksploatacji całkiem sporo. Zbudowany w Szczecinie prom kończy w tym roku 41 lat i właśnie znalazł nowe, tym razem finansowane przez rząd Malty zatrudnienie jako swego rodzaju pływający ośrodek dla emigrantów.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wojciech Sobecki

Fot. Wikipedia, A-Ships Management