WARSZAWA: 14:05 | LONDYN 12:05 | NEW YORK 07:05 | TOKIO 21:05

Promy PŻB w Gdańsku w nowym-starym terminalu

Dodano: 20 kw. 2015, 9:47

9 maja promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, pływające na trasie Gdańsk-Nyneshamn, wyprowadzą się ze starej i ciasnej bazy przy Kapitanacie Portu Gdańsk, a zawijać będą do Terminalu Westerplatte odziedziczonego po niesławnej pamięci duńskim armatorze DFDS Seaways, którego prom po raz ostatni zawinął tam 11 lat temu. Właścicielem terminalu jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, natomiast PŻB będzie jego użytkownikiem na zasadzie dzierżawy, podobnie jak to ma miejsce w innych portach.
Do nowego miejsca zawijać też będzie inny prom. Dotychczasową Scandinavię, która została sprzedana greckiemu armatorowi Ventouris Ferries, zastąpi większy mf Wawel, a jego miejsce na linii Świnoujście-Ystad zajmie niedawno zakupiona Mazowia. Wawel dysponuje większymi możliwościami przewozowymi w porównaniu ze Scandinavią, ponieważ może zabrać ok. 70 samochodów ciężarowych (Scandinavia – tylko 38), a także 1000 pasażerów, choć miejsc w kabinach oferuje tylko dla ok. 600 osób, podczas gdy jej poprzedniczka – 900 (łącznie może ona zabrać na pokład 1800 osób). Niemniej jednak zmiana promu oznacza większy komfort dla pasażerów i kierowców, jeżdżących na tej trasie.
Przez 11 lat Terminal Westerplatte był żytkowany tylko do cumowania statków wycieczkowych lub jako awaryjne nabrzeże postojowe. Ale mimo to obiekty są w bardzo dobrym stanie technicznym i wymagają tylko kosmetycznych zmian – uważa członek Zarządu PŻB Piotr Redmerski. Podobnie rampa zjazdowa, która była umiejscowiona zbyt wysoko dla poprzednich promów PŻB, dla Wawela nie będzie wymagała żadnych przeróbek.
Potencjał terminalu w pełni zaspokoi na kilka lat potrzeby kołobrzeskiego armatora, który rocznie na trasie Gdańsk-Nyneshamn przewozi ok. 120 tys. pasażerów, podczas gdy zdolność terminalu sięga 1 mln osób. Podobnie duża nadwyżka potencjału dotyczy przewozu samochodów ciężarowych. Przepustowość terminalu szacuje się w granicach 150-350 tys. ton, natomiast promy PŻB przewoziły dotąd 9 tys.
-Chcemy zwiększyć te przewozy do poziomu co najmniej 15 tys. rocznie – mówi Piotr Redmerski. – Natomiast raczej nie przewidujemy wzrostu przewozu pasażerów i będziemy zadowoleni, jeżeli ten dotychczasowy poziom utrzyma się. Od dziesięciu lat ta wielkość utrzymuje się na jednakowym poziomie, liczba pasażerów jest stała i to są nasi pasażerowie. Taki trend powinien był kontynuowany także w roku 2015 i 2016.
Przenosiny PŻB do Terminalu Westerplatte powinny być z korzyścią również dla samego portu, który w ten sposób wykorzysta ten znakomicie uzbrojony rejon. Ponadto nowo zbudowane połączenia komunikacyjne w postaci obwodnic i mostu wantowego, a wkrótce także tunelu pod Martwą Wisłą, jeszcze bardziej ułatwią dojazd do nowego terminalu oraz odciążą Śródmieście i centrum Gdańska, wyprowadzając cały ruch ciężarowy poza granice miasta.
Dotychczasowa baza promowa PŻB przy Nabrzeżu Ziółkowskiego w porcie Gdańskim
A to nowy Terminal Westerplatte czeka na promy PŻB