WARSZAWA: 15:08 | LONDYN 13:08 | NEW YORK 08:08 | TOKIO 22:08

Przewozy Polskiej Żeglugi Morskiej w 2014

Dodano: 30 sty 2015, 10:47

W 2014 roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły łącznie 17,9 mln ton ładunków. Dominowało zboże, którego przewieziono 5,7 mln ton.
Rok 2014 był kolejnym rokiem głębokiego kryzysu na rynku przewozów masowych. Głównym problemem armatorów, była nadpodaż tonażu, co powodowało niski poziom stawek przewozowych. Przy zbyt dużej ilości masowców na rynku, dostęp do ładunków – zwłaszcza dla jednostek starszych – był bardzo utrudniony. Najlepiej obrazuje sytuację podstawowy indeks kondycji rynku masowego – Baltic Dry Index. O ile na początku 2014 roku znajdował się on na poziomie ok. 2100 punktów, to pod koniec grudnia indeks ten wskazywał już tylko 770 punktów.
– Statki PŻM przewiozły w ubiegłym roku 17,9 mln ton ładunków i było to o 0,3 mln ton mniej niż w 2013 roku. Zważywszy jednak na fakt, że w 2014 r. całkowity tonaż PŻM zmniejszył się o ok. 300 tys. ton (cztery statki typu panamax zostały sprzedane na złom, żaden nie wszedł do eksploatacji) efektywność przewozowa pozostała na porównywalnym poziomie mówi Krzysztof Gogol, Doradca Dyrektora Naczelnego Polskiej Żeglugi Morskiej
W strukturze przewozowej PŻM w 2014 roku dominowało zboże, którego przewieziono 5,7 mln ton. To o pół miliona ton więcej niż rok wcześniej. Zboże to stosunkowo drogi ładunek, dla którego dostawcy wymagają jedynie najnowszych statków. Głównym rynkiem załadunku zboża na statki Polskiej Żeglugi Morskiej były w 2014 roku porty Wielkich Jezior Amerykańskich, gdzie stawki frachtowe były wyższe niż w większości portów atlantyckich.
Drugim pod względem wielkości ładunkiem w strukturze przewozowej PŻM były nawozy sztuczne, których przewieziono łącznie 1,2 mln ton, a więc przewozy utrzymały się na podobnym poziomie jak w roku 2013.
Zwraca natomiast uwagę niski poziom przewozów węgla. W ubiegłym roku statki PŻM przewiozły go zaledwie w ilości 0,4 mln ton, przy 1,1 mln ton w 2013 roku. Jest to odzwierciedlenie tendencji rynkowych – węgiel wozi się obecnie wyłącznie tonażem dużym (panamaxami lub masowcami typu cape-size). W PŻM, która specjalizuje się w tonażu średnim, a więc jednostkach typu handy-size, w ubiegłym roku – po sprzedaży czterech tzw. duńskich panamaxów wybudowanych na początku lat 90., węgiel przewoziła prawie wyłącznie grupa panamaxów typu „Jawor” (rok. budowy 2010).
Pozostałe ładunki przewiezione przez statki PŻM w 2014 roku to : wyroby stalowe – 0,8 mln ton, fosforyty – 0,7 mln ton, ruda żelaza – 0,1 mln ton, inne (rudy metali, sól, cukier itd.) – 0,6 mln ton.
W ramach umów typu time-charter, w ubiegłym roku statki PŻM przewiozły 8,4 mln ton ładunków, minimalnie mniej niż w roku 2013, wówczas było – 8,7 mln ton.