WARSZAWA: 11:27 | LONDYN 09:27 | NEW YORK 04:27 | TOKIO 18:27

PŻB z projektem kontraktowym nowego promu, teraz czas na projekt techniczny

Dodano: 16 paź 2017, 20:10

16 października br. w siedzibie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej w Kołobrzegu przedstawiciele armatora odebrali projekt kontraktowy promu i podpisali z Morską Stocznią Remontową Gryfia umowę na wykonanie projektu technicznego.
Długość linii ładunkowej nowego promu wyniesie ok. 3000 metrów, co pozwoli na załadunek około 175 samochodów ciężarowych i 50 aut osobowych. Statek będzie mógł zabrać na pokład 471 osób: 400 pasażerów i 71 członków załogi. Na jednostce zastosowane zostaną bardzo nowoczesne rozwiązania, pozwalające na skrócenie procesów załadunku i rozładunku w portach. Prom będzie posiadał możliwość prowadzenia rozładunku jednocześnie na dwóch poziomach. Ponadto rampa na pokładzie drugim będzie miała szerokość 15 metrów, co z kolei pozwoli na jednoczesny załadunek dwóch zestawów.
To własnie krótki czas załadunku i rozładunku ma być jedną z przewag konkurencyjnych kołobrzeskiego armatora.

Podczas rejsów nocnych nominalna prędkość jednostki wynosić będzie 14 węzłów, podczas rejsów dziennych zwiększy się do 18 węzłów.
Napęd jednostki stanowić będą 4 silniki dual fuel (diesel/electric). Podstawowe źródło zasilania stanowić będzie paliwo LNG.
Zastosowanie pędników azymutalnych pozwoli na zwiększenie zdolności manewrowych jednostki (łatwiejsze manewrowanie przy niewielkich prędkościach), co jest szczególnie istotne podczas manewrów w portach. Jednostka budowana jest na trasę Świnoujście-Ystad, choć nie jest wykluczone, że będzie wykorzystywana także na innej trasie.
– Nasz biznes plan dotyczący tej jednostki był bardzo ostrożny. Okazuje się, że na podstawie analiz wykonywanych przez niezależnych ekspertów możemy stwierdzić, że wykorzystanie linii ładunkowej może być większe niż początkowo zakładaliśmy. Poprawa infrastruktury drogowej i rozwój transportu intermodalnego również sprzyjają rozwojowi żeglugi promowej z czego jako armator, jesteśmy bardzo zadowoleni – powiedział Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Podczas uroczystości podkreślano, że nowy prom będzie najnowocześniejszą tego typu jednostką na Bałtyku.
Wybrane parametry nowego promu:
długość całkowita: 202,5 m
długość między pionami: 189 m
szerokość: 30,20 m
zanurzenie konstrukcyjne: 6,30 m
wysokość do pokładu głównego 9,20
długość linii ładunkowej ok. 3000 m
prędkość eksploatacyjna 18 węzłów

fot. Wojciech Sobecki