WARSZAWA: 13:25 | LONDYN 11:25 | NEW YORK 06:25 | TOKIO 20:25

PŻM sprzedała trzy masowce z serii „Polskich rzek”

Dodano: 30 lis 2021, 6:49

Polska Żegluga Morska sprzedała trzy z serii liczącej osiem masowców o nośności po 16.900. Były to: „Regalica”, „Narew” i „Olza”. Statki zbudowała chińska stocznia Sanfu Ship Engineering.
Wszystkie są klasycznymi udźwigowionymi masowcami do przewozu sypkich ładunków masowych takich jak: węgiel, nawozy sztuczne i zboże.
W barwach armatorskich Polskiej Żeglugi Morskiej jednostki operowały przede wszystkim na wodach Morza Karaibskiego i Zatoki Meksykańskiej.
– Były trzy podstawowe powody, dla których zdecydowaliśmy się na sprzedaż tych jednostek. Pierwszy jest taki, że dla jednostek tej wielkości w rejonie Morza Karaibskiego i Zatoki Meksykańskiej zaczęło brakować ładunków. Drugi powód to zbliżające się terminy remontów klasowych i konieczność instalacji kosztownego systemu oczyszczania wód balastowych. Środki finansowe wydane na ten cel – nawet przy tak dobrym rynku jak obecny – nigdy by się nie zwróciły. Trzecim powodem jest specjalizacja PŻM zmierzająca w kierunku w eksploatacji większych statków o nośności powyżej 30 tys. DWT. Po sprzedaży „szesnastek” grupa ta nie będzie więc już odnawiana.
Przy wciąż rosnących cenach paliwa i obostrzeniach związanych choćby z ochroną środowiska, eksploatacja mniejszych jednostek jest coraz mniej opłacalna i staje się domeną armatorów operujących na lokalnych rynkach – mówi Krzysztof Gogol z PŻM.
W planach jest sprzedaż wszystkich statków z serii „Regalica” i zastąpienie ich jednostkami prawie dwukrotnie większymi tzw. jeziorowcami o nośności po 36 tys. DWT oraz klasycznymi jednostkami typu handysize o nośności 38 tys. DWT.

Regalica