WARSZAWA: 21:52 | LONDYN 19:52 | NEW YORK 14:52 | TOKIO 04:52

Rekordowe przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 16 sty 2019, 21:08

Porty w Szczecinie i Świnoujściu zakończyły rok 2018 wynikiem przekraczającym 28,6 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5% w porównaniu do roku 2017, to także najlepszy wynik w historii portów. Najwyższe wzrosty przeładunków odnotowano w obrotach węgla (+ 61%), rudy (+ 30%) oraz paliw (+18%). Zwiększyły się także obroty ładunków określane jako inne masowe (+10%) oraz drobnicy (+4,4%).
Mniejsze w porównaniu do roku 2017 były przeładunki zbóż (-25,1%) oraz kontenerów (-13%). W przypadku pierwszej z wymienionych grup towarowych wpływ na spadek przeładunków miały przede wszystkim niekorzystne warunki pogodowe, powodujące mniejsze plony, co w konsekwencji przełożyło się na mniejsze obroty w portach. Zmniejszenie ilości obsłużonych kontenerów związane jest z warunkami zachodniopomorskich portów, do których ze względu na głębokość nabrzeży nie mogą zawijać jednostki obsługujące największe serwisy kontenerowe.
W sumie w roku 2018 porty w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyły o 3 190,6 tys. ton towarów więcej niż w roku 2017, już w listopadzie ubiegłego toku wielkość obsłużonej masy towarowej osiągnęła poziom wypracowany w całym 2017 roku.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA prognozuje, że tendencja wzrostu przeładunków powinna utrzymać się także w 2019 roku, osiągając na koniec roku poziom około 30 mln ton.
– Wynik wypracowany przez nasze porty to efekt synergii, obejmujący z jednej strony działania podejmowane przez Zarząd Portu, a ukierunkowane na rozwój infrastruktury portowej i tworzenie jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w porcie, z drugiej zaś na tak dobry rezultat wpłynęła aktywność spółek przeładunkowych, pracujących w portach w Szczecinie i Świnoujściu – powiedział Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych ładunków, wśród których niezwykle istotne są inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Modernizowane będą między innymi nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane będą do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego. W terminalu LNG powstanie nowe stanowisko do redystrybucji LNG. Świnoujski port zyska także nabrzeża głębokowodne.
Prezes Słaboszewski poinformował, że trzy największe polskie porty morskie: Gdańsk, Gdynia oraz zespół Szczecin-Świnoujście w roku 2018 osiągnęły łącznie przeładunki na poziomie 100 mln ton, co stanowi swoisty sposób uczczenia jubileuszu stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W najbliżej przyszłości realizowane będą inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Wszystkie te działania z pewnością przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście, czego efektem będzie pozyskanie nowych grup towarowych oraz wzrost wolumenu obsługiwanej masy towarowej.


Tekst i fot. Wojciech Sobecki