WARSZAWA: 07:38 | LONDYN 05:38 | NEW YORK 00:38 | TOKIO 14:38

Rekordowe przeładunki zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 10 kw. 2020, 6:33

Pierwszy kwartał br. okazał się rekordowy dla przeładunków zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Przedsiębiorstwa portowe przeładowały ich o prawie 100% więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.
Obecnie na świecie jest duże zapotrzebowanie na zboża, podczas, gdy podaż znacząco się skurczyła na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii, stąd rekordy bije eksport polskiej pszenicy, która transportem morskim trafia do odbiorców.
Na plusie kwartał zakończyły także kontenery, których obsłużono o blisko 33% więcej niż przed rokiem i paliwa – wzrost o 7,7% .
Pozostałe grupy towarowe – węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica – kończą kwartał niestety na minusie. Ogółem po pierwszych trzech miesiącach w portach W Szczecinie i Świnoujściu przeładunki spadły o 7%.  

DCIM101MEDIADJI_0071.JPG

Należy jednak pamiętać, że pierwszy kwartał ub. roku był bardzo dobry dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, przeładunki były wówczas na plusie o blisko 8% w porównaniu do 2018 roku. W takich grupach towarowych jak węgiel i paliwa wzrosty były na poziomie nawet 30% z kolei w innych masowych o 20%.
Pomimo obecnego lekkiego wahnięcia w dół, przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu są na dobrym, bezpiecznym poziomie. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, gdzie mniejsze przeładunki w jednej grupie towarowej, rekompensują wzrosty w innej.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Do roku 2027 wartość inwestycji w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przekroczy kwotę miliarda złotych. Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, pojawi się także nowoczesne jego zaplecze, wraz z nowym parkingiem. Inwestycją, która z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w  Świnoujściu.

DCIM101MEDIADJI_0066.JPG

Źródło: ZMPSiŚ SA