Dodano: 19 sty 2017, 13:28
W roku 2016 w portach w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano 24 mln 113 tys. ton towarów, to o 4% więcej niż w roku 2015. Na tak dobry wynik złożyły się przede wszystkim przeładunki paliw, zbóż oraz drobnicy.
W porównaniu do roku 2015, w roku ubiegłym przeładunki paliw wzrosły aż o 32,4% osiągając poziom 2 302,2 tys. ton. Przeładunki zbóż osiągnęły poziom 2 046,8 tys. ton (wzrost o 17,4%), a obroty drobnicy wyniosły 12 349,3 tys. ton. (wzrost o 9,9%).
Bez wątpienia największy wpływ na zwiększenie obrotów w portach w Szczecinie i Świnoujściu miało uruchomienie terminalu LNG w Świnoujściu oraz terminalu zbożowego działającego w elewatorze „Ewa” w porcie w Szczecinie pod firmą Szczecin Bulk Terminal.
W ubiegłym roku terminal LNG w Świnoujściu przyjął aż 10 dostaw skroplonego gazu ziemnego. Pierwsza komercyjna dostawa skroplonego gazu z Kataru, dotarła do Świnoujścia w połowie czerwca ubiegłego roku, ostatnia ubiegłoroczna dostawa miała miejsce 22 grudnia. W sumie jeden tylko gazowiec „Al Nuaman”, który odwiedzał Świnoujście najczęściej, bo aż pięciokrotnie przywiózł do terminalu imienia Prezydenta Lecha Kaczyńskiego ponad dwa miliony metrów sześciennych skroplonego gazu.
Działające zarówno w porcie w Szczecinie jak i w Świnoujściu terminale zbożowe sprawiają, że porty ujścia Odry stają się ważnymi centrami obrotów towarami agro na Bałtyku. Przeładunki zbóż mają coraz bardziej istotny wpływ na wielkość przeładunków realizowanych w obu portach.
Od kilku lat systematycznie rosą przeładunki drobnicy. Szczególnie widać to w przypadku drobnicy promowej obsługiwanej na terminalu w Świnoujściu. W ubiegłym roku obroty drobnicy promowej wyniosły 8 709,1 tys. ton, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego o 7,8%.
Obserwując przyrosty obrotów drobnicy na terminalu promowym w Świnoujściu, jak również rozwój ruchu pasażerskiego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę terminalu, aby mógł on obsługiwać jeszcze większe jednostki. Obecnie terminal jest krajowym liderem w obsłudze połączeń ze Szwecją. Codziennie ze Świnoujścia do Szwecji kursuje 11 promów: 6 do Ystad i 5 do Treleborga.
Również Szwedzi są zainteresowani rozwojem żeglugi promowej o czym świadczy list intencyjny podpisany 29 sierpnia ubiegłego roku pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. i zarządem portu w Ystad. W dokumencie tym władze szwedzkiego portu deklarują chęć budowy nowych stanowisk promowych, przy których będą mogły cumować nowe, większe jednostki, które zostaną zbudowane w polskich stoczniach dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nowe nabrzeża powinny być gotowe w 2018 roku.
W roku 2016 utrzymał się trend spadkowy w przeładunkach towarów masowych w tym przede wszystkim węgla i rudy. W porównaniu do roku 2015 węgla przeładowano mniej o prawie 6% (2 903,9 tys. ton). Przeładunki rudy spadły aż o 16% (1 557,1 tys. ton). Spadek obrotów w tych grupach towarowych wynika przede wszystkim z mniejszego zapotrzebowania czeskich i słowackich stalowni na surowce, a także ze zmiany kierunków ich importu do naszych południowych sąsiadów, który coraz częściej odbywa się z wykorzystaniem transportu kolejowego z pominięciem portów.
– Dostrzegamy wyraźny spadek obrotów ładunków masowych, głównie węgla i rudy, ale na ich miejsce pojawiają się inne grupy towarowe, takie jak: paliwa, zboża i drobnica. Taka sytuacja wskazuje, że nasze porty, które jeszcze niedawno określano jako porty masowe, teraz stają się coraz bardziej uniwersalne oferując klientom szersze możliwości obsługi ładunków- powiedział Dariusz Słaboszewski prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Systematycznie rosną obroty kontenerowe. W roku 2017 przeładowano 90 869,0 TEU, co stanowi wzrost o 3,5% w stosunku do roku 2015.
– W portach w Szczecinie i Świnoujściu konsekwentnie rozwijamy rynek obsługi kontenerów. Chcemy, aby w naszych portach liczba obsługiwanych kontenerów systematycznie rosła, bowiem widać wyraźnie, że ten segment rynku ma ogromny potencjał rozwojowy- mówi Dariusz Słaboszewski.
Zarówno ZMPSiŚ S.A., jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Jednym z podstawowych działań w tym zakresie jest szeroko zakrojona polityka inwestycyjna. Plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty miliarda złotych.
Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na zwiększenie obrotów w portach w Szczecinie i Świnoujściu będzie modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej. Obecnie żegluga śródlądowa obsługuje zaledwie 5% ładunków dostarczanych do portów w Szczecinie i Świnoujściu (udział transportu samochodowego wynosi 61%, a kolejowego 34%.). Realizacja programu rewitalizacji śródlądowych szlaków transportowych w naszym kraju z pewnością znacząco zmieni tę sytuację.
Zarząd portów prognozuje, że także w bieżącym roku tendencja wzrostu przeładunków powinna się utrzymać i być może na koniec 2017 roku obroty w portach w Szczecinie i Świnoujściu osiągną poziom 25 mln ton. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i nie wszystko potrafimy przewidzieć.
Fot. Wojciech Sobecki