WARSZAWA: 08:06 | LONDYN 06:06 | NEW YORK 01:06 | TOKIO 15:06

Rekordowy rok Naftoportu

Dodano: 12 sty 2016, 9:36

Gdański terminal przeładunkowy Naftoport obsłużył w ubiegłym roku 366 zbiornikowców, w tym 106 jednostek o tonażu, przekraczającym 80 tys. ton. Przeładowano 14, 281 mln ton ładunków płynnych, z czego 75 proc. stanowiła ropa naftowa, a 25 proc. paliwa płynne. Jest to najlepszy wynik w historii zarówno Naftoportu, jak i całej Bazy Przeładunku Paliw Płynnych – poinformowała spółka na swoim portalu. W roku 2014 przez Naftoport przepłynęło 12,1 mln ton ładunków, a rok wcześniej 10,6 mln ton.

Wzrost obrotów był możliwy dzięki inwestycji w postaci nowo wybudowanego stanowiska („T1”) przeładunku produktów o mocy przeładunkowej 2 mln ton rocznie, która kosztowała 40 mln zł. Jego eksploatację rozpoczęto w dniach 26-27 czerwca ub. r. Na pierwszy zbiornikowiec, jaki obsłużono, załadowano 11 tys. ton benzyny surowej w relacji eksportowej.
Stanowisko zaprojektowane zostało dla przeładunku paliw transportowanych statkami o wyporności do 50.000 ton, co odciąży dotychczas eksploatowane pozostałe trzy stanowiska od obsługi takich jednostek.
NAFTOPORT Sp. z o.o., której udziałowcami są, oprócz Skarbu Państwa, także PERN, PKN Orlen, Grupa Lotos i Port Północny Sp. z o.o., wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych. Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych.
Infrastruktura terminalu Naftoportu obejmuje pięć stanowisk przeładunkowych o potencjale, przekraczającym 44 mln. ton paliw płynnych rocznie. Głębokość toru wodnego wynosi 17,5 m, szerokość – 350 m a długość 7,2 km. Do Bazy Paliw mogą zawijać tankowce wielkości do 300 tys. DWT oraz długości do 340 m i zanurzeniu 15 m. Ograniczenie do 15 m zanurzenia przyjmowanych w Bazie statków wynika z głębokości Cieśnin Duńskich. Wprowadzanie zbiornikowców do portu odbywa się w asyście holowników, należących do największych i najnowocześniejszych na Morzu Bałtyckim.
Należy dodać, że pod koniec grudnia ubiegłego roku Terminal Naftowy Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych PERN dostał pozwolenie na użytkowanie. Terminal to sześć potężnych zbiorników o pojemności 62,5 tys. metrów sześciennych każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, a także oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy sieci kanalizacyjne i elektryczne oraz pełna infrastruktura drogowa. Jego budowa kosztowała 412 mln zł. Działalność operacyjną terminal ma rozpocząć pod koniec pierwszego kwartału 2016 roku.
Terminal PERN-u będzie połączony z Terminalem Naftoportu systemem rurociągowym, co pozwoli na dalsze zwiększenie przeładunków w Gdańsku.
aaa
Baza_Przeł_Paliw_ PłynnychNaftoport_2
Naftoport_1
(LS) mat prasowe NAftoportu