WARSZAWA: 16:34 | LONDYN 14:34 | NEW YORK 09:34 | TOKIO 23:34

Rekord przeładunków w polskich portach

Dodano: 17 sty 2022, 12:47

W roku 2021 największe polskie porty: Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście obsłużyły ponad 113 mln ton ładunków tj. o 9% więcej niż w roku 2020. Od roku 2008 przeładunki w polskich portach wzrosły o 116%, a od roku 2015 roku do 2021 wzrost wyniósł 46%. Suma inwestycji prowadzonych obecnie w największych portach wynosi ok. 7 mld zł.

Port Gdańsk

W roku 2021 w Porcie Gdańsk obsłużono 53,2 mln ton ładunków. Największe wzrosty odnotowano w przeładunkach paliw (Naftoport) +37,9%, kontenerów (DCT ponad 2 mln TEU) i zbóż +7,6%. Biorąc pod uwagę wyniki portów bałtyckich za 11 miesięcy ubiegłego roku, port w Gdańsku znalazł się na 3 pozycji za portami: Ust Ługa i Sankt Petersburg wyprzedzając Primorsk i Kłajpedę.
-Mamy ambicje znalezienia się w pierwszej dziesiątce największych portów europejskich. Obecnie jesteśmy na 18 miejscu w Europie i 3 na Bałtyku, ale chcemy być wśród największych portów w Europie- powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Zespół Portowy Szczecin-Świnoujście

W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki osiągnęły poziom 33 220 tys. ton to o 6% więcej niż w roku 2021. Z pewnością warty zauważenia jest fakt, że zespół portów zlokalizowany u ujścia Odry staje się coraz bardziej uniwersalny. Do niedawna porty w Szczecinie i Świnoujściu kojarzone były przede wszystkim z przeładunkami masowymi, dziś ponad 55% obrotów stanowi drobnica. Największe wzrosty zanotowano w obrotach paliw +6,2%. Od 2016 roku, a więc od chwili uruchomienia terminalu LNG w Świnoujściu obroty paliw wzrosły o 56%. Od 2016 roku terminal obsłużył 150 gazowców, które przywiozły do Świnoujścia 12 mln ton ładunku.
Bardzo dobre wyniki osiąga Terminal Promowy w Świnoujściu. Od 2011 do 2021 przeładunki na terminalu wzrosły o 139%. W ogólnej strukturze przeładunków ZMPSiŚ, aż 45% obrotów realizowanych jest przez TPŚ. W 2021 TPŚ odnotował 3261 zawinięć jednostek.
– W dalszym ciągu przygotowujemy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. Obecnie prowadzimy bardzo intensywne rozmowy z trzema kontrahentami- powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Port Świnoujście

Port Gdynia

W ubiegłym roku w porcie w Gdyni przeładowano 26 983 tys. ton ładunków tj. o 8,2% więcej niż w roku 2020. O 8,9% wzrosły obroty kontenerów o 14,9% przeładunki drobnicy w tym o 12,2% wyższe były przeładunki drobnicy skonteneryzowanej. Przeładunki promowe były wyższe o 9,1%, ale dzięki uruchomieniu nowej bazy promowej w Gdyni w następnych latach przeładunki promowe powinny być jeszcze wyższe. Największy wzrost przeładunków port Gdynia odnotował w obrotach paliwami + 42%.
– Tak dobre wyniki przeładunkowe były możliwe dzięki doskonałej współpracy 10 terminali przeładunkowych działających w granicach administracyjnych Portu Gdynia – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Port Gdynia