WARSZAWA: 22:40 | LONDYN 20:40 | NEW YORK 15:40 | TOKIO 05:40

Ruda znów w Gdańsku

Dodano: 28 paź 2015, 22:28

Po raz pierwszy od 10 lat w gdańskim porcie pojawił się ładunek rudy i to w takich ilościach, w jakich nigdy dotychczas nie było, nawet wtedy, gdy roczne obroty w tej grupie sięgały 1,6 mln ton.
Na zlecenie Grupy ArcelorMittal Poland – największego w kraju producenta stali oraz jednego z najnowocześniejszych w Europie – do Portu Północnego zawinął bulk carrier o nazwie „Am Annaba”, pływający pod banderą Wysp Marshalla, przywożąc 75 tys. ton rudy z Liberii. Został on obsłużony w terminalu Rudoport, który użytkuje lewą stronę pirsu – po sąsiedzku z obecnym terminalem kontenerowym DCT. Cały rozładunek trwał ok. 60 godzin – poinformował dyspozytor PP – statek wyszedł w morze w środę 27 bm.
Jak powiedział Prezes Zarządu spółki Port Północny Sp. z o.o. oraz Prezes Zarządu Rudoport S.A. Wojciech Łakomski, jest to pierwszy, ale nie ostatni, transport rudy przez ten port. Następna taka sama partia spodziewana jest prawdopodobnie w listopadzie, a niewykluczone, że do końca roku w Gdańsku pojawią się jeszcze większe masowce. Wszystko zależy od kontrahenta, czyli koncernu ArcellorMittal Poland, który posiada 20% akcji w spółce Rudoport S.A. zależnej obecnie od Portu Północnego Sp. z o.o. Dotychczas rudę zakupioną w różnych krajach świata przeładowywał on w terminalu w Świnoujściu, a dopiero od kilku miesięcy zaistniały warunki, by również w tym rejonie gdański port mógł przyjmować duże rudowce.
„Dawny Rudoport, który jest teraz częścią naszej spółki – podkreśla Prezes W. Łakomski – w wyniku dokonanych inwestycji może przyjmować statki nie tylko z importowaną rudą, ale też importowanym węglem czy kruszywem i innymi towarami. Dotychczas obsługiwaliśmy statki z węglem, teraz zaczęliśmy także rudę. Spodziewamy się co najmniej kilku takich masowców w roku, nawet 100-tysięczników. W tej chwili np. na redzie stoi statek z ładunkiem 127 tys. ton węgla sprowadzonego przez ArcelorMittal z Australii, więc i takie jednostki już przyjmujemy, jak panamaxy czy post-panamaxy, które przywożą węgiel z różnych kierunków: z Kolumbii, z Chile, z Norwegii.”
Wojciech Łakomski mówi, że spółka Port Północny, która w 2008 roku weszła w skład belgijskiej grupy Sea-Invest, wydzierżawiła od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk lewą część pirsu rudowego na 30 lat. Właśnie na niej oraz na przyległych placach składowych zainwestowała ponad 50 mln euro, m.in. w urządzenia dźwigowe, dzięki czemu może obecnie przeładowywać wspomniane towary masowe.
PP_pirs_rudowy_5
PP_pirs_rudowy_2
PP_pirs rudowy_3
PP_pirs_rudowy_4