Dodano: 09 lut 2024, 11:32
Dwa najpopularniejsze statki szczecińskiej białej floty „Odra Queen” i „Peene Queen”, znalazły nabywców i pozostaną w Szczecinie. Kiedy Polska Żegluga Morska zrezygnowała z dalszej eksploatacji jednostek, ich los stanął pod znakiem zapytania. Mówiło się o sprzedaży statków nowym właścicielom, a w przypadku braku kupców – o przekazaniu jednostek na złom. Na szczęście nabywcy znaleźli się i statki, które stały się jednym z symboli Szczecina, będą nadal wozić mieszkańców i turystów.
W połowie ubiegłego roku Polska Żegluga Morska poinformowała, że wycofuje się z dalszej eksploatacji jednostek „Odra Queen” i „Peene Queen” z powodu zbyt małych wpływów, które nie rekompensowały nakładów ponoszonych przez armatora. Wycieczkowce pływały w barwach armatorskich PŻM przez 25 lat, od 1998 roku.
Ważnym i kosztownym czynnikiem, który zaważył na rezygnacji PŻM z rejsów wycieczkowych, była konieczność przedłużenia jednostkom dokumentów klasyfikacyjnych, co wiąże się z koniecznością dokowania jednostek, przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych i poniesienia związanych z tym niemałych kosztów.
„Odra Queen” i „Peene Queen” woziły wycieczki po szczecińskim porcie, oferowały rejsy na jezioro Dąbie, a w weekendy także wycieczki do Świnoujścia.
– W Szczecinie nasze statki wycieczkowe mają obłożenie praktycznie tylko w weekendy, w pozostałe dni pływają prawie puste. To nie jest łatwy biznes – mówił rzecznik prasowy PŻM, Krzysztof Gogol.
Statki zostały wystawione na sprzedaż za łączną kwotę miliona złotych.
„Peene Queen” kupił znany szczeciński armator białej floty, kpt. Janusz Just, który kiedyś posiadał słynną i wspominaną do dziś „Dziewannę” (została sprzedana), a obecnie jest właścicielem „Kapitana Cooka” i „Sediny”. Teraz do floty kapitana Justa dołączyła „Peene Queen”, która będzie nazywać się „Queen of Szczecin”.
Nowy właściciel planuje modernizację statku, łącznie z wymianą silnika na nowocześniejszy i bardziej oszczędny.
„Odra Queen” trafiła do spółki KJT, która posiada już statek wycieczkowy „Joanna”. Nowy właściciel planuje rozpoczęcie rejsów wycieczkowych już podczas tegorocznego sezonu turystycznego. To dobry pomysł, choćby ze względu na regaty The Tall Ship’s Races, które w tym roku w sierpniu znowu zagoszczą w Szczecinie. Taka impreza wiąże się ze zwiększonym ruchem turystycznym, więc amatorów rejsów statkami wycieczkowymi z pewnością nie zabraknie.
„Odra Queen” i „Peene Queen”
To zbudowane w 1990 roku w Związku Radzieckim jednostki typu „Moskwa”, których projekt oznaczony symbolem R-51E powstał w 1965 roku. Do Polski statki trafiły w 1991 roku, wówczas nazywały się „Jagienka” i „Danusia” i pod takimi nazwami woziły pasażerów. Później nazwy zmieniono na „Odra Queen” i „Peene Queen”. Były to pierwsze jednostki typu R 51E, które trafiły do Polski.
Statki mają 38 metrów długości, 6,5 m szerokości i 1,23 m zanurzenia. Mogą jednorazowo zabrać na pokład 130 pasażerów i 4 członków załogi. Podczas eksploatacji jednostki były wielokrotnie modernizowane. Stare, radzieckie, paliwożerne silniki wysokoprężne o mocy 300 KM wymieniono na nowe, a na „Peene Queen” zamontowano nawet klimatyzację, aby uprzyjemnić pasażerom podróż w upalne dni.
Trzeba się cieszyć, że ponad czterdziestoletnie jednostki znalazły nowych właścicieli i nadal będą wozić turystów po szczecińskich akwenach.