Dodano: 17 sie 2020, 7:01
Władze Sankt Petersburga opracowują koncepcję wykorzystania statków pasażerskich z napędem elektrycznym. Wstępne założenia zaprezentowano na pokładzie elektrycznego statku pasażerskiego Ecovolt. Koncepcja została opracowana przez Dyrekcję ds. Rozwoju Systemu Transportowego Sankt Petersburga i regionu Leningradu we współpracy z NPK Morsvyazavtomatika (MSA). Głównym celem podejmowanych działań jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury do ładowania akumulatorów dla jednostek elektrycznych. Projekt przewiduje powstanie 16 lądowych i pływających stacji ładowania o mocy od 150 do 2 mW z podłączeniem do sieci elektroenergetycznej. Opracowano już listę środków wsparcia państwa dla trzech typów statków: Cityvolt, Ecovolt i Ecocruiser. Środki wsparcia są następujące: zapewnienie dotacji z budżetu federalnego producentom całkowicie elektrycznych statków, bezterminowy zerowy podatek od nieruchomości i transportu, preferencyjne koszty energii elektrycznej dla łodzi elektrycznych na stacjach ładowania, tymczasowa zerowa stawka za korzystanie z cumowania udogodnienia dla statków elektrycznych, program preferencyjnego leasingu statków w pełni elektrycznych.
27 czerwca 2020 katamaran Ecovolt został zwodowany w Sankt Petersburgu. To pierwszy w pełni elektryczny statek pasażerski w Rosji, zbudowany przez zespół MSA we współpracy z rosyjskim Ministerstwem Przemysłu i Handlu. Opracowanie i budowa projektu trwały 1,5 roku. Całkowicie elektryczna jednostka jest przeznaczona do wycieczek rzecznych i może pomieścić 60 pasażerów. Przy prędkości przelotowej 7 węzłów statek może płynąć bez doładowania przez 8 godzin. Maksymalną prędkość można zwiększyć do 15 węzłów.
Fot. NPK Morsvyazavtomatika