WARSZAWA: 14:03 | LONDYN 12:03 | NEW YORK 07:03 | TOKIO 21:03

„Sołdek” – historia nieco zapomniana

Dodano: 06 gru 2016, 7:48

Dokładnie miesiąc temu, 6 listopada br. minęła 68 rocznica wodowania pierwszego po II wojnie światowej statku zbudowanego w całości przez polskich stoczniowców. 6 listopada 1948 roku w Stoczni Gdańskiej zwodowano rudowęglowiec m/s „Sołdek”. Stępkę pod budowę statku położono 3 kwietnia 1948 roku, a pierwszy nit, symbolicznie rozpoczynając budowę wbił ówczesny minister żeglugi Adam Rapacki.
Statek miał konstrukcję mieszaną spawano-nitowaną. Do jego budowy użyto około 300 tys. nitów!!!
Budową jednostki kierował nestor polskich okrętowców inż. Jerzy Doerffer.
Banderę na statku podniesiono nie w Gdańsku lecz w Szczecinie. 22 października 1949 roku „Sołdek” wyruszył w swój pierwszy rejs z Gdańska do Szczecina i właśnie w Szczecinie 25 października 1949 roku na pierwszym polskim rudowęglowcu uroczyście podniesiono banderę. Przez 31 lat eksploatacji „Sołdek” odbył 1479 podróży przewożąc 3,5 mln ton ładunków i zawijając do ponad 60 portów. Statek w czynnej służbie „przeżył” swojego patrona bowiem Stanisław Sołdek- przodownik pracy, traser ze Stoczni Gdańskiej, którego imię nosi rudowęglowiec zmarł w roku 1970.
W swój ostatni rejs „Sołdek” wyruszył w grudniu 1980 roku z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina do duńskiego portu Odensee. Po zakończeniu służby decyzją ówczesnego dyrektora Polskiej Żeglugi Morskiej, Ryszarda Kargera, w której barwach pływał „Sołdek”, statek przekazano Muzeum Narodowemu w Szczecinie. „Sołdek” jako ostatni parowiec w polskiej flocie handlowej miał cumować przy Wałach Chrobrego w Szczecinie pełniąc funkcję pływającego muzeum. Niestety, szczecińskie muzeum nie miało pomysłu na zagospodarowanie ostatniego parowca i statek niszczał cumując w porcie.
13 kwietnia 1981 roku „Sołdka” przeholowano do Gdańska. W sierpniu 1984 roku rozpoczęto przystosowywanie statku do funkcji pływającego muzeum. Uroczyste otwarcie dla zwiedzających odrestaurowanej jednostki nastąpiło 17 lipca 1985 roku.

„Sołdek” w liczbach:

Długość całkowita: 87 m, szerokość: 12,3 m zanurzenie: 5,3 m
Napęd główny – 4 – cylindrowa maszyna parowa systemu Lentza o mocy 1300 KM (956 kW) produkcji huty ZUT Zgoda w Świętochłowicach Parowiec osiągał prędkość – do 10 węzłów.
Załoga: 28 osób
Nośność: 2540 ton
W ciągu 31 lat i 65 dni eksploatacji statek przewiózł łącznie ponad 3,5 mln ton węgła i rudy zawijał do 65 portów nad Bałtykiem, Morzem Północnym i Kanałem La Manche.

dsc03932
Fot. Wojciech Sobecki