WARSZAWA: 18:48 | LONDYN 16:48 | NEW YORK 11:48 | TOKIO 01:48

„Strażak-28” ochrzczony i przyjęty do służby (galeria zdjęć)

Dodano: 06 gru 2022, 19:16

6 grudnia w szczecińskim porcie odbyła się uroczystość chrztu i podniesienia bandery na statku pożarniczym „Strażak-28”.
Matką chrzestną nowej jednostki jest małżonka wieloletniego wiceprezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Kazimierza Drzazgi, pani Wiesława Drzazga. Statek zbudowała gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding.

Budowa nowej jednostki, której operatorem będzie należąca do ZMPSiŚ spółka Polskie Terminale, rozpoczęła się w sierpniu 2021 roku. W listopadzie bieżącego roku statek przypłynął do Szczecina, a dziś został oficjalnie ochrzczony i przyjęty do służby.
Jak podkreślali uczestnicy uroczystości, stocznia wykonała jednostkę wzorowo, w terminie i w zaplanowanym budżecie.
Dotychczas bezpieczeństwa w portach w Szczecinie i Świnoujściu strzegły zmodernizowany „Strażak-24” oraz zbudowany w 2016 roku w stoczni tureckiej „Strażak-26”. Teraz dołączył do nich „Strażak-28”.
– Kilka lat temu odbieraliśmy „Strażaka-26”, zbudowanego w tureckiej stoczni. Z całym szacunkiem dla naszych tureckich partnerów z NATO, ale wolimy budować jednostki w polskich stoczniach. Dlatego „Strażak-28” powstał w Trójmieście – powiedział wiceminister infrastruktury, Grzegorz Witkowski.
– Bardzo się cieszę, że jednostka powstała w Polsce, w stoczni w Trójmieście, a będzie służyć na Pomorzu Zachodnim – powiedział wojewoda zachodniopomorski, Zbigniew Bogucki.

W sytuacji rosnącej roli portów w Szczecinie i Świnoujściu, zwiększenia pojemności świnoujskiego terminala LNG oraz rozbudowy portu w Policach, w którym również powstał terminal gazowy, budowa nowego statku pożarniczego była absolutną koniecznością.
Nowa jednostka ma 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Zanurzenie konstrukcyjne wynosi 3,45 m, a prędkość maksymalna 12 węzłów. Statek wyposażony jest w trzy monitory wodno-pianowe o wydajności 1350 m3/h każdy oraz w dwie pompy o parametrach 2700 m3/h każda. Załoga liczy 4 osoby.
– Ostatnie czasy pokazały, jak ważnym organizmem dla gospodarki narodowej są porty morskie. Porty muszą być bezpieczne, bo to one zapewniają bezpieczeństwo produkcji i pracy na obszarach, na których działają. Porty pozwalają także na zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, choćby w kontekście dostaw węgla. Obecnie w porcie w Świnoujściu mamy na składach prawie 700 tys. ton węgla i około 150 tys ton w Szczecinie. Ale żeby porty mogły pracować, muszą być bezpieczne, a wprowadzenie „Strażaka-28” do eksploatacji wydatnie to bezpieczeństwo zwiększa – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Przy dźwiękach hymnu na jednostce podniesiono banderę, następnie odbyła się ceremonia chrztu.
– Nadaję ci imię „Strażak-28” – powiedziała Wiesława Drzazga, matka chrzestna statku.
Statek jest nie tylko przystosowany do działania w trudnych warunkach różnego rodzaju zagrożeń, ale także bezpieczny dla załogi. Specjalny system zabezpieczeń umożliwia doskonałą izolację wnętrza od dymu. Statek może wytworzyć wokół siebie kurtynę wodną, która pozwala na bezpieczne zbliżenie się do płonącego obiektu. 500 – metrowa zapora olejowa służy do izolowania zanieczyszczeń unoszących się na wodzie. „Strażak-28” może również pełnić rolę holownika.

-Jesteśmy bardzo dumni z tego statku. Ktoś mógłby powiedzieć, że ta jednostka ma tylko 30 metrów długości. To prawda, ale w dzisiejszej rzeczywistości to nie wielkość kadłuba decyduje o skomplikowaniu statku i o jego zaawansowaniu technologicznym-powiedział Dariusz Jaguszewski, Członek Zarządu ds. Handlowych stoczni Remontowa Shipbuilding.
Projekt pn. „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna” jest współfinansowany z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to ok. 34,5 mln zł.