WARSZAWA: 09:08 | LONDYN 07:08 | NEW YORK 02:08 | TOKIO 16:08

Sukces portów w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 16 sty 2018, 19:49

Ponad 25,4 mln ton ładunków przeładowano w portach w Szczecinie i Świnoujściu w roku 2017, to o 5,4% więcej niż w roku 2016.
– To bardzo dobry, rekordowy wynik – powiedział podczas konferencji prasowej prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Dariusz Słaboszewski.
Najwyższy wzrost obrotów odnotowano w przeładunkach rudy (wzrost o 59,4%) oraz ropy i jej przetworów (46,7%), najbardziej spadły obroty węgla i zboża.
Obecnie polski węgiel wysyłany kiedyś z polskich portów na cały świat zastąpił surowiec pochodzący z importu. W ostatnim kwartale ubiegłego roku i na początku roku bieżącego można zauważyć wzrost przeładunków węgla.
Ostatnią 25-milionową toną przeładowaną w portach w Szczecinie i Świnoujściu w ubiegłym roku były wyroby stalowe, które ze Szczecina popłynęły do jednego z portów USA.
– To dobry prognostyk dla naszej gospodarki. Importujmy surowce i eksportujmy wyroby naszego przemysłu – mówił Dariusz Słaboszewski.
Porty zachodniego wybrzeża stają się coraz bardziej uniwersalne. To proces, który trwa od kilkudziesięciu lat. Kiedyś w przeładunkach dominowały towary masowe, dziś przeważa drobnica.
Nieznaczny wzrost (o 3%) nastąpił w obrotach kontenerów, które w 2017 roku osiągnęły poziom 93 579 TEU.

O prowadzonych i planowanych inwestycjach mówił wiceprezes ZMPSiŚ SA Jacek Cichocki. Wiceprezes wielokrotnie podkreślał, że pomyślność portu w wielu przypadkach zależy także od inwestycji realizowanych poza obszarami portowymi, chodzi przede wszystkim o budowę dróg, szlaków kolejowych i połączeń śródlądowych, które dla portów zachodniego wybrzeża mają ogromne znaczenie.
– Jesteśmy w szczęśliwej sytuacji, bowiem mamy w portach sporo niewykorzystanych terenów, które można przeznaczyć pod inwestycje firm operatorskich, bo to przecież własnie operatorzy portowi w dużej części pracują na sukces portów. Naszym zadaniem jest tworzenie warunków dla podmiotów, które chciałyby rozwijać swój biznes w portach i staramy się wywiązywać z tego zadania jak najbardziej efektywnie – powiedział Jacek Cichocki.
O działalności portów w aspekcie szerokiego otoczenia społecznego wspomniał wiceprezes Kazimierz Drzazga, który mówił o działalności sponsoringowej, wspieraniu przez port inicjatyw społecznych, działalności sportowej i współpracy ze społecznością lokalną.
– Jako port chcemy dzielić się swoimi sukcesami z innymi, stąd wynika chęć wspierania różnych inicjatyw lokalnych – powiedział Kazimierz Drzazga.

Fot. Wojciech Sobecki