WARSZAWA: 15:57 | LONDYN 13:57 | NEW YORK 08:57 | TOKIO 22:57

Światowe Dni Morza- pierwszy dzień za nami

Dodano: 14 cze 2018, 23:01

W Światowych Dniach Morza w Szczecinie biorą udział delegacje z ponad 40 państw. Wśród znamienitych gości jest Sekretarz Generalny IMO, Kitack Lim.
– Gościmy w Szczecinie cały morski świat, na czele z panem Kitackiem Limem, sekretarzem generalnym Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Polska jest morska i zawsze będzie morska-mówił w wystąpieniu otwierającym Światowe Dni Morza Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.


Pierwszy dzień zdominowała tematyka związana z kwestiami żeglugi przyjaznej środowisku naturalnemu oraz cyfrowym bezpieczeństwem żeglugi. Uczestnicy pierwszej sesji plenarnej odbywającej się pod hasłem „Żegluga inteligentna i przyjazna środowisku” mówili o konieczności rozwoju transportu morskiego z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Żegluga musi dostosować się do nowych wymagań związanych z poszanowaniem środowiska naturalnego. Wprowadzanie nowych regulacji prawnych i zmian technologicznych wynika przede wszystkim z konieczności ochrony naszej planety. Jednocześnie zwracano uwagę, że żegluga jaka znamy dzisiaj powoli ustępuje miejsca nowej rzeczywistości. O tej nowej rzeczywistości mówili uczestnicy drugiego panelu dyskusyjnego „Big data i bezpieczeństwo cyfrowe w żegludze”.
-Cyfrowa rewolucja zmienia pojęcie statku. Dotychczas statek kojarzył nam się nie tylko z przewozem towarów, ale także z pracującą na nim załogą. Teraz do eksploatacji wchodzą statki autonomiczne, więc dotychczasowe rozumienie pojęcia- statek ulega modyfikacji – powiedział Dimitrios Dalaklis, profesor World Maritime University.
Cyfryzacja umożliwia zebranie i gromadzenie większej ilości danych, ale aby z nich bezpiecznie korzystać, konieczne jest wprowadzenie nowych ram prawnych.
– Powinniśmy wymieniać się informacjami, aby zapobiegać ewentualnym atakom hakerów, a nie reagować dopiero wówczas, gdy już dojdzie do takiego ataku – mówił Mark Milford Vice President Cyber Security w firmie Wartsila.
Uczestnicy dyskusji o zielonej żegludze podkreślali, że podkreślali, że wprowadzenie coraz wyższych standardów ekologicznych, rozwój nowych, przyjaznych środowisku napędów statków, generuje znaczne koszty dla armatora, co może negatywnie wpływać na jego konkurencyjność. Konieczne jest wypracowanie rozwiązań, które z jednej strony będą przyjazne, dla środowiska, z drugiej zaś pozwolą na utrzymanie wysokiej konkurencyjności przewozów morskich.
– Nowe rozwiązania proekologiczne to także wyzwania dla towarzystw klasyfikacyjnych. Wprowadzenie do żeglugi statków autonomicznych, bezzałogowych, to poważne wyzwanie dla towarzystw klasyfikacyjnych – powiedział Jon Rysst, Senior Vice President DNV-GL.
W piątek, 15 czerwca uczestnicy spotkania w Szczecinie debatować będą o przyszłości morskiego rynku pracy, zaprezentowany zostanie także potencjał polskiej gospodarki morskiej.