WARSZAWA: 13:51 | LONDYN 11:51 | NEW YORK 06:51 | TOKIO 20:51

Sytuacja w portach europejskich po pierwszym półroczu 2016 roku

Dodano: 30 sie 2016, 8:33

Zapowiada się stabilny rok dla europejskich portów. Analizując dotychczasowy poziom przeładunków można stwierdzić, że niektóre porty Starego Kontynentu będą mogły zaliczyć rok 2016 do udanych, choć raczej bez znaczących sukcesów. Dla innych będzie to okres stabilizacji, bez wielkich wahnięć poziomu obrotów. Dla niektórych portów rok prawdopodobnie zakończy się niewielkimi wzrostami przeładunków, co w przypadku trwającego od dłuższego czasu kryzysu na rynku żeglugowym uznać będzie można za niewielki, ale jednak sukces.

Szczecin i Świnoujście –na plusie

W portach w Szczecinie i Świnoujściu w ciągu 7 miesięcy bieżącego roku przeładowano 13 705,2 tys. ton ładunków tj. o blisko 4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W lipcu bieżącego roku wskaźnik wzrostu był aż o 15,7% wyższy niż wynik osiągnięty w lipcu 2015 roku.
Najwyższy wzrost – o ponad 120% w porównaniu do ubiegłego roku odnotowano w lipcu w przeładunkach zbóż, których przeładowano 231,4 tys. ton (w lipcu 2015 było to 105 tys. ton). W ujęciu siedmiu miesięcy roku przeładunki zbóż wzrosły o 9,7%, osiągając poziom 1 183,1 tys. ton.
To właśnie rynek przeładunków towarów agro jest dla portów ujścia Odry bardzo perspektywiczny. Nowy dzierżawca elewatora „Ewa”, spółka Szczecin Bulk Terminal rozpoczął przeładunki w zmodernizowanym elewatorze. Elewator „Ewa” daje możliwość składowania 55 tys. ton zbóż. W rekordowym 2005 roku, elewator „Ewa” przeładował aż 983,9 tys. ton zbóż i śruty. Niedawno nowy elewator powstał w porcie w Świnoujściu. Obiekt znajduje się na dzierżawionym przez OT Port Świnoujście terenie przy nabrzeżu Chemików. Magazyn może łącznie pomieścić 17 000 ton zboża i innych produktów agro, a jego powierzchnia składowa wynosi 4 000 metrów kwadratowych.
W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, na przestrzeni siedmiu miesięcy bieżącego roku o 14,7% wzrosły przeładunki paliw. W ujęciu miesięcznym lipiec 2015/ lipiec 2016 wzrost wyniósł 2,7%. Wzrosły także obroty drobnicy, której w ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku przeładowano 7 084,4 tys. ton, co stanowi wzrost o 11,8% w porównaniu do roku ubiegłego. Analizując przeładunki miesięczne – lipiec 2015/lipiec 2016 – warto zwrócić uwagę na bardzo znaczący wzrost obrotów rudy. W lipcu ubiegłego roku przeładowano 78,6 tys. ton tego surowca, gdy tymczasem w lipcu tego roku obroty rudy osiągnęły poziom 138,6 tys. ton, co stanowi wzrost o 76,3%. Przez porty w Szczecinie i Świnoujściu ruda trafia do odbiorców krajowych oraz na południe Europy, głównie do Czech i na Słowację.
W okresie od stycznia do lipca tego roku o 5,2 % wzrosły obroty kontenerów porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W lipcu bieżącego roku w porównaniu do lipca roku ubiegłego, obroty kontenerów zwiększyły się aż o 17,5%. W sumie na przestrzeni siedmiu miesięcy obecnego roku obroty kontenerowe zrealizowane w portach w Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły poziom 48 811 TEU.

Hamburg – stabilizacja

W największym niemieckim porcie w pierwszym półroczu bieżącego roku przeładowano 70,2 mln ton ładunków, tj. o 0,9% mniej niż w roku ubiegłym. Import do portu wzrósł o 3,5%, eksport spadł o 6,3%.
Niewielki spadek odnotowano także w przeładunkach kontenerów, których w pierwszej połowie 2016 roku, przez port Hamburg, przewinęło się 4,5 mln TEU, czyli o 1,2% mniej niż przed rokiem. Największym klientem portu są nadal Chiny, z którymi obrót kontenerów wyniósł w omawianym okresie 1,3 mln TEU.
– W pierwszym półroczu odnotowaliśmy nieco niższe wyniki, jednak to nas nie martwi – mówi Axel Mattern, prezes Portu Hamburg. Ogólnie rzecz biorąc, tendencje były stabilne. Warto wspomnieć także, że drugi kwartał był lepszy niż pierwszy i możemy w nim zauważyć trend wzrostowy – dodaje Mattern.

Kłajpeda – niewielki wzrost

W pierwszym półroczu bieżącego roku obroty portu w Kłajpedzie wzrosły o 4,2%, osiągając poziom 23,1 mln ton. Aż o 16 % wzrosły obroty ładunków płynnych, których przeładowano 1 040,2 tys. ton. O 11,3 % zwiększyły się przeładunki drobnicy – do 734,8 tys. ton. O 8,8% wzrosły obroty suchych ładunków masowych.
W pierwszych sześciu miesiącach roku port w Kłajpedzie obsłużył 3978 statków, tj. o 161 jednostek więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nieznacznie zwiększył się także ruch pasażerski.

Porty Sztokholmskie – tendencje wzrostowe

Przez pierwsze siedem miesięcy 2016 roku porty Nynashamn i Kapellskar zanotowały zwiększony ruch ładunków ro-ro. W efekcie w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku szwedzkie porty mogą pochwalić się wzrostem przeładunków.
Największy wzrost w ładunkach ro-ro zanotował port w Nynashamn – aż o 20 %. W tym roku w porcie przeładowano 860 tys. ton towarów. Z kolei w porcie Kapellskar przeładunki wyniosły 1,159 mln ton, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu do ubiegłego roku.
W tym samym okresie w innym sztokholmskim porcie – Frihamnen – zanotowano dziesięcioprocentowy wzrost przeładunku kontenerów. Przeładunki osiągnęły poziom 32 tys. TEU.
Operatorem portów Nynashamn, Kapellskar i Frihamnen jest spółka Ports of Stockholm.
– Cieszymy się z kontynuuacji trendu wzrostowego. Pokazuje to, że nasza strategia rozwoju się sprawdza – powiedział Henrik Widerstahl, szef marketingu Ports of Stockholm.

U największych- różnie

Gorszy wynik niż przed rokiem odnotował największy port w Europie – Rotterdam. W pierwszym półroczu przeładunki były niższe o 2,3%. W innych dużych portach europejskich widać umiarkowane tendencje wzrostowe. W Antwerpii wzrost obrotów wyniósł 4,4% w Bremenhaven 3,9%.

Na podstawie obserwacji pierwszych 6-7 miesięcy roku trudno jeszcze jednoznacznie określić rozwój sytuacji w poszczególnych portach. Jednak na podstawie dostępnych danych można przypuszczać, że biorąc pod uwagę poziomy przeładunków nie będzie to rok spektakularnych sukcesów. Więcej będzie można powiedzieć, kiedy poznamy wyniki trzech kwartałów bieżącego roku, co nastąpi prawdopodobnie w pierwszych dniach października, ale na ostateczne oceny poczekajmy jednak do zakończenia roku.
Port Szczecin
Port Hamburg 2
Port Hamburg 1
Tekst i foto: Wojciech Sobecki