WARSZAWA: 14:18 | LONDYN 12:18 | NEW YORK 07:18 | TOKIO 21:18

Szczecin: ogromna suwnica bramowa już stoi, trwają testy i próby techniczne

Dodano: 08 mar 2016, 9:49

Zamówiona u holenderskiego producenta suwnica bramowa została przetransportowana na wyspę Ostrów Brdowski pod koniec października ubiegłego roku. Konstrukcja przypłynęła w 8 częściach o wadze 80-340 t i kilku mniejszych. Rozładunek trwał kilka dni, natomiast sam montaż dźwigu ze względu na warunki pogodowe rozpoczął się w grudniu. Bramownica jest już zamontowana w części lądowej pirsu i gotowa do montażu i załadunku konstrukcji stalowych.
Montaż był skomplikowaną operacją i trwał kilka tygodni. Najpierw na torowisko, na którym miała zostać posadowiona suwnica, wprowadzono główny dźwigar (zwieńczenie górne – część, która łączy dwie sąsiadujące ze sobą pary nóg suwnicy). W obrysie dźwigara wybudowano wieżę do pionowania – tzw. dźwig masztowy (po finalnym postawieniu suwnicy został zdemontowany). Do dźwigara w pozycji poziomej dołączono cztery nogi suwnicy. Kolejną częścią montażu był wjazd dźwigara na górę. Przebiegał on w dwóch etapach – najpierw dźwigar po dźwigu masztowym pojechał do góry, na pierwszy etap wysokości. Potem w przestrzeń pomiędzy nogami suwnicy a dźwigarem, nad ziemią zostały wprowadzone kratownice łączące.
By suwnica mogła poruszać się po torowisku, cała jej konstrukcja została podniesiona na wysokość ok. 100 m, a pod jej nogi wprowadzone zostały czołownice (układy jezdne z kołami maszynowymi), na których posadowiono cały dźwig (na dwóch czołownicach osadzono po dwie pary nóg suwnicy). Na koniec wszystkie elementy skręcono razem. Czołownice umożliwiają suwnicy jazdę po podtorzu – dzięki temu ogromny dźwig będzie mógł wjeżdżać na wodną część podtorza i wprowadzać na barki gotowe elementy wyprodukowanych fundamentów.
Za nami są już próby jezdności. W czasie tych prac sprawdzany był sposób jazdy suwnicy (np. czy koła nie trą, czy konstrukcja nie drży). Podczas prób ruchowych sprawdza się, czy układy pracują poprawnie. Obecnie trwa programowanie systemów elektronicznych wraz ze sprawdzaniem poprawności ich działania. Niebawem rozpocznie się proces kalibracji układów pomiarowych systemu podnoszenia. Układy te pozwalają na kontrolowanie masy podnoszonego ładunku. Zapewnia to bezpieczeństwo operacji. Układy te współpracują także z systemami przeciwprzeciążeniowymi, aby zapobiec podnoszeniu zbyt dużych ciężarów. W czasie kalibracji, pod hak podczepia się określoną masę i porównuje ją z odczytami systemu przeciwprzeciążeniowego. Taką procedurę powtarza się dla kilku mas, celem poprawności przebiegu kalibracji.
Do końca I kwartału br. spodziewane jest otrzymanie decyzji o dopuszczeniu suwnicy do eksploatacji.
Ogromna suwnica to najwyższy punkt Szczecina – o wysokości 120 m. To wyżej o ok. 30 m od suwnic Stoczni Szczecińskiej, wieży Katedry św. Jakuba i dwa razy więcej niż wysokość masztów największego żaglowca szkolnego – Siedowa. Z uwagi na parametry obiekt wymagał zamontowania oznakowania lotniczego.
Suwnica bramowa zamówiona została u holenderskiego producenta, który odpowiadał także za jej montaż (zlecenie obejmowało projekt, produkcję oraz montaż bramownicy, które realizowało kilka firm, m.in. Mamoet, Sarens, Fahrenholz).

Suwnica w liczbach:
– 8 – liczba części, w jakich dźwig przypłynął do Szczecina
– 80-340 t – waga poszczególnych elementów suwnicy
– ok. 1800 t – całkowity ciężar (uwzględnia on dwie czołownice, po 250 t każda)
– 120 m – wysokość suwnicy
– 100 m – wysokość podnoszenia
– 48 m – rozpiętość pomiędzy nogami suwnicy
– do 1400 t – zdolność udźwigu

Ogromny dźwig wykorzystywany będzie w końcowych etapach produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych na Ostrowie Brdowskim. Suwnica będzie niezbędna do stawiania do pionu gotowych elementów i wprowadzania ich na barki, którymi fundamenty (na stojąco) będą transportowane do klienta. Przy jej obsłudze będzie pracować jedna osoba oraz kilku podhakowych, a w szczególnych przypadkach także specjalista od ciężkich transportów. Dźwig będzie wyposażony w specjalistyczne systemy elektroniczne, m.in.: system przeciwprzeciążeniowy, wskazanie siły wiatru i układów aktywnych (informować będzie o tym, czy dźwig jest w ruchu) oraz systemy informujące o awarii.
fot.BMO_IMG_7860
fot.BMO_IMG_7719-1
fot. Bilfinger Mars Offshore