WARSZAWA: 06:08 | LONDYN 04:08 | NEW YORK 23:08 | TOKIO 13:08

Sześć firm chce budować nowe terminale przeładunkowe w porcie w Szczecinie

Dodano: 08 cze 2020, 22:38

Sześć ofert wpłynęło do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA w przetargu na roboty budowlane w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 344 tys. zł, najdroższa przekracza 596 tys. złotych.
W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się modernizacją i pogłębieniem toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 metra. I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego.
W rejonie Kanału Dębickiego niezbędne jest pogłębienie nabrzeży Czeskiego, Słowackiego i Fińskiego do głębokości 12,5 m, budowa nowego nabrzeża Norweskiego, a w przyszłości być może nabrzeża Duńskiego, które zamknie tę część kanału. To właśnie w tym rejonie portu będzie koncentrowała się obsługa drobnicy, w tym kontenerów.
Prace budowlane prowadzone będą również w Basenie Kaszubskim w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”. Powstanie tutaj m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. Na oferty potencjalnych wykonawców prac budowlanych ZMPSiŚ czeka do 15 czerwca br.
Obie inwestycyjne maja dofinansowanie unijne i powinny być wykonane do końca 2023 roku. Umowy w tym zakresie zostały podpisane 20 grudnia ubiegłego roku. Łączna kwota wsparcia z POIiŚ wynosi 436 mln zł.
Realizacja inwestycji na torze wodnym łączącym Świnoujście ze Szczecinem doprowadzi do zmiany jakościowej obsługi statków i ładunków w porcie w Szczecinie. Inwestycja może zmienić także strukturę ładunków w całym zespole portów Szczecin-Świnoujście sprawiając, że przedsiębiorstwa portowe przeładowywać będą więcej towarów drobnicowych niż masowych.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, to niekwestionowany lider inwestycyjny w regionie. Od chwili, kiedy jesteśmy w UE, dzięki unijnemu wsparciu do końca 2021 roku kwota inwestycji zrealizowanych przez Spółkę w zespole portów Szczecin-Świnoujście przekroczy dwa miliardy złotych.

DCIM100MEDIADJI_0746.JPG

Fot. ZMPSiŚ SA