WARSZAWA: 10:38 | LONDYN 08:38 | NEW YORK 03:38 | TOKIO 17:38

Szybciej koleją do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 30 lip 2020, 10:42

W Szczecinie i Świnoujściu trwają największe w historii prace budowlane, poprawiające dostęp kolejowy do portów.
Podróżni przejeżdżający przez stację kolejową Szczecin Port Centralny patrzą na pozbawione starych torów i rozjazdów tereny, na których zwykle stało wiele składów towarowych.
Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście, terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin oraz tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście. W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.
Na stacji Szczecin Port Centralny układanych jest około 61 kilometrów nowych torów i 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych. 108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.
Na różnych odcinkach inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu terenu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej. Zamontowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji porty w Szczecinie i Świnoujściu będą mogły obsługiwać dłuższe i cięższe pociągi, co znacznie podniesie ich możliwości transportowe. Likwidacja tak zwanych „wąskich gardeł” spowoduje, że więcej pociągów towarowych w krótszym czasie dojedzie do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Inwestycję o wartości prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kwartale 2022 roku.
Na początku roku w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.
Modernizacja strategicznej pod względem komunikacyjnym linii E59 skróci czas przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem, a także poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji obydwu odcinków linii E59 pociągi osobowe będą poruszać się z prędkością do 160 km/h, a składy towarowe do 120 km/h.