WARSZAWA: 22:17 | LONDYN 20:17 | NEW YORK 15:17 | TOKIO 05:17

Transport intermodalny w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Dodano: 02 Mar 2020, 8:13

Transport intermodalny odgrywa w portach w Szczecinie i Świnoujściu coraz większa rolę.
Dla tego rodzaju transportu szczególnie istotne są przeładunki drobnicy. Zakłada się, że w roku 2027 przeładunki drobnicy stanowić będą 50% obrotów portowych. O ile wskaźnik procentowy pozostanie na tym samym poziomie jak obecnie, to zmienią się ilości obsłużonej masy ładunkowej. Plany na rok 2027 zakładają obroty drobnicy na poziomie 21,2 mln ton czyli o około 10 mln ton więcej niż obecnie.
W najbliższych latach wyraźnie zmieni się udział środków transportu wykorzystywanych w obsłudze portów. W roku 2017 udział transportu samochodowego i kolejowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście wynosił odpowiednio 61% i 29%. W roku 2027 udział transportu samochodowego ma być zmniejszony do ok. 40%, a udział przewozów kolejowych powinien wzrosnąć do 38%.

Inwestycje w rejonie Kanału Dębickiego w porcie w Szczecinie

Przenoszenie ładunków z dróg na kolej z pewnością wymagać będzie coraz lepszego przygotowania portów do obsługi transportu intermodalnego.
Inwestycje związane z obsługą transportu intermodalnego w porcie w Szczecinie to przede wszystkim poprawa dostępu do portu w rejonie Kanału Dębickiego. Kanał Dębicki zostanie pogłębiony do 12,5 m i poszerzony z obecnych 80 do 120 metrów. Do obsługi kontenerów powstanie Nabrzeże Norweskie, które będzie przedłużeniem istniejącego obecnie Nabrzeża Fińskiego. W ten sposób długość nabrzeży do obsługi kontenerów w tym rejonie portu w Szczecinie wydłuży się do ok. 600 metrów.
W ramach zadania inwestycyjnego związanego z poprawą dostępności transportu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu realizowanego wspólnie przez PKP PLK i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., na zapleczu nabrzeża Fińskiego zbudowane zostaną cztery tory o długości po 800 m każdy. Dwa tory będą zelektryfikowane, a dwa pozostałe niezelektryfikowane odcinki będą służyły do obsługi przeładunków.
Obecnie pociągi kontenerowe przed wjazdem do portu w Szczecinie muszą się zatrzymywać na stacji kolejowej Szczecin Port Centralny, gdzie składy są dzielone i dopiero wówczas lokomotywami manewrowymi są wprowadzane na teren portu. Po wybudowaniu zaplanowanych czterech odcinków torów, pociągi kontenerowe nie będą zatrzymywać się na stacji Szczecin Port Centralny lecz bezpośrednio wjadą do portu. Będą podstawiane przez elektrowozy trasowe bez konieczności używania lokomotyw manewrowych. Takie rozwiązanie znacząco przyspieszy obsługę kontenerów w porcie w Szczecinie. Inwestycja powinna zakończyć się do końca roku 2022.

Modernizacja terminala promowego w Świnoujściu

Rynek przewozów promowych na Bałtyku od wielu lat systematycznie rośnie. Według szacunków specjalistów w najbliższych latach wzrosty przewozów mogą osiągnąć 8-9% w skali roku. Optymistyczne prognozy z pewnością poprawiają nastrój operatorom promów, ale powodują także rosnącą konkurencję, bowiem każdy chce zagarnąć dla siebie jak największą część zyskownego i rozwojowego rynku bałtyckich przewozów promowych.
W porcie w Świnoujściu realizowany jest projekt związany ze stworzeniem warunków do obsługi transportu intermodalnego oraz możliwości przyjmowania największych promów jakie wchodzą na Bałtyk.
Obecnie terminal e Świnoujściu może przyjmować jednostki o długości do 230 metrów. W ramach realizowanych prac połączone będą dwa stanowiska promowe nr 5 i 6 w jedno nowe stanowisko nr 5, które pozwoli na obsługę promów o długości 265 metrów z linią ładunkową o długości 4 km.
W ramach inwestycji zostanie zmodernizowany układ torowy oraz powstaną place postojowe dla ok 200 naczep samochodowych. Inwestycja obejmuje również zakup nowoczesnego sprzętu przeładunkowego do obsługi naczep.
Prace na terminalu promowym już się rozpoczęły. Inwestycja, której wartość netto wynosi ponad 160 mln. zł realizowana jest w ramach programu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” i powinna zostać zakończona do końca 2022 roku.

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu

Najbardziej spektakularną inwestycją związaną z obsługo transportu intermodalnego w portach zachodniego wybrzeża jest budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminala LNG.
Budowa realizowana będzie w dwóch etapach: w pierwszej części terminal będzie miał zdolność przeładunkową 750 tys. TEU, by po realizacji drugiej części projektu osiągnąć docelową zdolność obrotów wynoszącą 1,5 mln TEU.
Do obsługi kontenerowców powstaną dwa stanowiska dla statków o długości do 400 m i jedno stanowisko dla jednostek o długości do 200 m. W zależności od przyjętej przez operatora koncepcji prowadzenia procesów przeładunkowych, zatrudnienie w terminalu może wynieść 600-1000 osób.
Dzięki terminalowi kontenerowemu port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych kontenerowców o długości 400 m.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu wpisuje się w projekt Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i utworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. Realizacja inwestycji potrwa około 5 lat.

Tekst i fot. Wojciech Sobecki

Kursy walut

Średnie kursy walut NBP z 2020-10-29

1 EUR - 4,6330 1 USD - 3,9505
1 CHF - 4,3329 1 GBP - 5,1404

Redakcja i reklama

Jezeli chcesz się z nami skontaktować lub nawiązać współpracę skorzystaj z formuarza
» kontakt

Wszystkie prawa zastrzeżone INFOMARE.pl

Design: Studio AM | Realizacja portalu: Agencja Interaktywna KULIKOWSKI-IT.pl Projektowanie stron internetowych Szczecin